جمعه‌ی خونین ننگرهار؛ چرا ولایت «همیشه‌بهار» همیشه ناامن است؟

یوناما: عاملان حمله بر مسجدی در ننگرهار محاکمه شوند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که عاملان حمله بر مسجدی در ولسوالی «هسکه مینه»ی ولایت ننگرهار باید به دادگاه کشانیده شده و مورد بازخواست قرار بگیرند.

در اعلامیه‌ی یوناما که امروز (یک‎‌شنبه، 28 میزان) منتشر شده، آمده است که تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان این حمله را «شنیع»، «بی‌هدف» و غیرقابل توجیه خوانده است.

آقای یاماموتو همچنان گفته است: «این‌گونه حملات بر جماعت عبادت‌کننده و عبادت‌گاه ‌ا امکان دارد جنایت جنگی محسوب گردد.»

به نقل از اعلامیه‌ی یوناما، سازمان ملل متحد در همبستگی با افغان‌ها به حمایت از آنها ادامه داده و به روند صلح به رهبری افغان‌ها که منجر به پایان جنگ کنونی شود، متعهد می‌مانند.

یاماموتو افزوده است در زمانی که افغان‌ها به‌دنبال صلح هستند، ملل متحد نباید اجازه دهد که چنین حملاتی [اشاره به حمله‌ی روز جمعه در ننگرهار] مانع عزم جمعی‌شان برای پیشرفت در راستای پایان دادن به جنگ شود.

در بخشی از اعلامیه‌ی یوناما آمده است در حالی که براساس قانون بین‌المللی بشردوستانه، مساجد از حملات محفوظ است، اما در افغانستان نه تنها غیرنظامیان در مساجد مورد حمله و خشونت قرار گرفته‌اند، بلکه مساجد نیز هدف خاص حملات بوده‌اند.

براساس معلومات یوناما، در سال 2017 میلادی 202 غیرنظامی در نتیجه‌ی حمله بر عبادت‌گاه‌ها، رهبران مذهبی و عبادت‌کنندگان در افغانستان کشته و 297 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. یافته‌های یوناما همچنان نشان می‌دهد که در سال گذشته‌ی میلادی (2018) نیز 156 غیرنظامی در نتیجه‌ی چنین حملاتی کشته و 297 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

انفجار در یک مسجد در منطقه‌ی «جودره»ی ولسوالی هسکه مینه حوالی ساعت 1:30 دقیقه‌ی روز جمعه گذشته (26 میزان) هنگام نماز جمعه رخ داد. منابع امنیتی در ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که در نتیجه‌ی این انفجار سقف مسجد نیز فروریخته است. فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است. گروه طالبان هر گونه دست‌داشتن در این حمله را رد کرده است.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار پیشتر اعلام کرده بود که در نتیجه‌ی این انفجار 62 غیرنظامی کشته و 36 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر اما روز گذشته اعلام کرد که در این رویداد 62 نفر کشته و 60 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

باشندگان محل نیز به رسانه‌ها گفته‌اند که در این انفجار بیش از 70 غیرنظامی کشته و بیش از 30 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. یوناما اما در اعلامیه‌ی امروزش گفته است که در نتیجه‌ی این حمله 63 غیرنظامی کشته و 46 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. به نقل از اعلامیه، در میان کشته و زخمیان این رویداد کودکان نیز شامل‌اند.