سرور دانش: تیم‌های انتخاباتی نباید در امور داخلی کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت کنند

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که هیچ کسی حق ندارد که به انتخابات به‌عنوان یک ابزار ببیند. آقای دانش در عین حال می‌گوید که هیچ فردی و یا هیچ تیمی از تیم‌های انتخاباتی نباید کمیسیون‌های انتخاباتی تحت فشار قرار داده و در امور داخلی آن‌ها مداخله کند.

آقای دانش که امروز (جمعه، 17 عقرب) در دوازدهمین سال‌روز کشته‌شدن سید مصطفی کاظمی، رییس پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «هیچ کسی حق ندارد که به انتخابات به عنوان یک ابزار بنگرد و نباید کسی و یا تیمی کمیسیون‌های انتخاباتی را تحت فشار قرار داده و در امور داخلی آن مداخله کنند و یا بخواهند نظر خواصی را بر آنها تحمیل کنند.»

او افزود در صورتی که تیم‌های انتخاباتی شکایاتی در مورد روند انتخابات داشته باشند، می‌توانند شکایات‌شان را به‌صورت مستند و قانونی به کمیسیون‌های انتخاباتی ارایه کرده و به این کمیسیون‌ها اجازه‌ی تصمیم‌گیری و فیصله بدهند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری که خود معاون دوم تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی نیز است، در جریان صحبت‌هایش گفت که انتخاباتی یک عنصر اصلی برای مشروعیت نظام است و هیچ کسی نباید به‌خاطر منافع شخصی و گروهی خود مشروعیت نظام را زیر سوال قرار بدهد.

آقای دانش از کمیسیون‌های انتخاباتی نیز خواست که مطابق به قانون، لوایح و طرزالعمل‌های موجود تصمیم گرفته و مرتکب تخطی نشوند. او در عین حال از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که بیش از این مردم افغانستان را منتظر نگذاشته و هر چه زودتر نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کند تا سرنوشت سیاسی کشور نیز معین و روشن شود.

به گفته‌ی او، تیم دولت‌ساز به پنج اصل از جمله «احترام به قوانین»، «احترام به رأی مردم»، «احترام به استقلال و بی‌طرفی کمیسیون‌های انتخاباتی و فیصله‌های آنها»، «حمایت همه‌جانبه از شفافیت و پاک‌سازی آرای سیاه از سفید» و «پذیرفتن نتایج انتخابات» باورمند است و از این پنج اصل با تمام قوت دفاع می‌کند.

دانش از دیگر تیم‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی نیز خواست که به این پنج اصل احترام بگذارند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان سال جاری برگزار شد. قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات در 27 میزان و نتایج نهایی آن در 16 عقرب اعلام شود، اما کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نتایج را به دلیل «مشکلات فنی» و «تأمین شفافیت بیشتر» به تعویق انداخت.

در تقویم دیگری که از سوی این کمیسیون اعلام شده، قرار است نتایج ابتدایی در 23 عقرب و نتایج نهایی در 15 قوس اعلام شود. در عین حال نگرانی‌هایی از نقض دوباره‌ی تقویم از سوی کمیسیون انتخابات وجود دارد، زیرا این کمیسیون تا کنون موفق نشده است که روند بازشماری آرا در برخی از ولایات که براساس فیصله‌ی کمیسیون شکایات انتخابات قرار بود بازشماری شود، را آغاز کند.

دیدگاه‌های شما
  1. سرور دانش واقعا یک شخصیت علمی و سیاسی بوده، و هیچگاه طرفدار لفاظی و یاوه گویی سیاسی نیست، تمام حرف های شان مطابق بر قوانین دیپلماتیک و رعیت اصل مسولیت می‌باشد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *