وزارت خارجه: اعزام پناه‌جویان افغان به جنگ سوریه را بررسی می‌کنیم

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی کشور پس از مدتی سکوت سوال‌برانگیز در مورد اعزام پناه‌جویان افغان از سوی ایران به جنگ سوریه، اعلام کرد که این موضوع را دقیق بررسی می‌کند. شکیب مستغنی، سخن‌گوی موقت این وزارت به روز یک‌شنبه، 29 ثور در یک نشست خبری در کابل گفت، در حال حاضر سفارت افغانستان در تهران موضوع اعزام پناه‌جویان افغان به جنگ سوریه را بررسی می‌کند.

او ‌هم‌چنان می‌گوید که وزارت امور خارجه، سفارت افغانستان در ایران را موظف کرده تا صحت موضوع اعزام پناه‌جویان افغان از سوی ایران در جنگ سوریه را بررسی کند. به گفته‌ی مستغنی، هرگاه ثابت شود که ایران پناه‌جویان افغان را برای جنگ به سوریه اعزام کرده، این مسئله در تضاد با حقوق پناه‌جویان در سطح بین‌المللی است.

او هم‌چنان افزود، در صورتی که این موضوع حقیقت داشته باشد، سوء استفاده از مجوریت پناه‌جویان افغان به حساب می‌آید. مستغنی می‌گوید. وزارت خارجه‌ی کشور بر علاوه‌ی سفارت افغانستان در ایران، برخی ارگان‌های مربوطه‌ی دیگر را نیز موظف کرده تا این موضوع را بررسی کنند.

از یک سال به این‌سو، در چند‌مورد برخی رسانه‌های داخلی و خارجی گزارش دادند که ایران پناه‌جویان افغان را در بدل پول به جنگ سوریه می‌فرستد، اما وزارت امور خارجه و مهاجران و عودت کنندگان کشور هنوز در این مورد اقدام مؤثری نداشته‌اند و همواره اعلام می‌کنند، در صدد اثبات این موضوع اند.

شماری از کارشناسان نیز باور دارند که وزارت خارجه و مهاجران کشور یک استراتژی مشخص برای حل مشکلات پناه‌جویان در خارج از کشور ندارند. آنان دو وزارت یاد شده را به بی‌کفایتی در قبال پناه‌جویان متهم کرده و از مجلس نمایندگان خواسته‌اند که بر مسئولان مربوط‌ فشار وارد کند.

پیش‌تر روزنامه‌ی امریکایی «وال ‌استریت ژورنال»‌ گزارش داد که ایران شماری از پناه‌جویان افغان را در بدل 500 دالر در ماه استخدام می‌کند، تا در سوریه برای رژیم اسد بجنگند و تاکنون در این جنگ تعداد‌ زیادی پناه‌جویان کشته شده‌اند. براساس گزارش این روزنامه، دست‌کم مراسم جنازه‌ی پنج پناه‌جوی افغانی که در جنگ سوریه کشته شده بودند، چندی پیش در مشهد ایران گرفته شده است.

اعزام پناه‌جویان افغان به جنگ سوریه از سوی ایران، واکنش‌های تند‌ فعالان مدنی، نهادهای حقوقی و اعضای شورای ملی کشور را به دنبال داشته است. اعضای مجلس سنا به روز یک‌شنبه، 28 ثور این واقعه را غم‌انگیز خواندند و از حکومت خواستند که در این مورد از ایران وضاحت بخواهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *