گلبدین حکمتیار

حکمتیار: 44 درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری «تقلبی» است

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که 44 درصد آرای انتخابات ششم میزان تقلبی است. به گفته‌ی او این تقلب را تیمی انجام داده است که در آغاز با استفاده از دستگاه‌های بیومتریک در انتخابات مخالف بود.

آقای حکمتیار که امروز (دوشنبه، 20 عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که بازشماری حدود 300 هزار رأی که اخیرا کمیسیون مستقل انتخابات در مورد آن فیصله کرده است، قابل قبول نیست.

او افزود در صورتی که این 300 هزار رأی شمار نشود، آرای پاک انتخابات ششم میزان به یک میلیون و 500 هزار رأی خواهد رسید. به گفته‌ی او، یک میلیون و 200 هزار رأی که در حدود 44 درصد آرا را تشکیل می‌دهد، تقلبی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بازشماری آرای بیش از هشت‌هزار محل رأی‌دهی مخالفت کرد و گفت تنها تیمی با بازشماری آرای این محلات موافق است که 80 درصد آرایش تقلبی است.

او هرچند از نامزد مشخصی یاد نکرد، اما گفت که «متقلبان» به شرکت درملوگ 27 میلیون دالر رشوت داده‌اند. حکمتیار تأکید کرد که برگزاری انتخابات با استفاده از دستگاه‌های بیومتریک با 10 میلیون دالر ممکن بود.

حکمتیار افزود که یک هیأت قضایی باید در مشوره‌ی تمام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برای بررسی جرایم انتخاباتی گماشته شود. او علاوه کرد که دادستانی کل و دادگاه عالی صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ندارد.

به گفته‌ی حکمتیار، بازشماری آرای بخشی از محلات مشکل را حل نمی‌کند و باید آرای تمام صندوق‌ها بازشماری شود.

او در بخشی از سخنانش گفت که انتخابات ششم میزان برنده ندارد و به دور دوم خواهد رفت. او در عین حال گفت که با آمدن فصل زمستان و سردشدن هوا، برگزاری دور دوم انتخابات نیز ممکن نخواهد بود.

حکمتیار همچنان گفت که برای حل «بحران» کنونی باید انتخابات مجدد برگزار شود که در آن مسئول حکومت (رییس‌جمهور) نامزد نباشد.

او در حالی با بازشماری آرا مخالفت کرد که روز گذشته عبدالله عبدالله، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ضمن مخالفت با بازشماری بیش از هشت‌هزار محل رأی‌دهی، از کمیسیون مستقل انتخابات خواستار توقف این روند شده بود. کمیسیون انتخابات اما در واکنش گفته بود که این روند را ادامه می‌دهد.

در ابتدا قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان در 27 میزان و نتایج نهایی در 16 عقرب اعلام شود، اما کمیسیون انتخابات آنرا به دلیل برخی مشکلات فنی و تأمین شفافیت در این روند، به تأخیر انداخت.

براساس تقویم جدید کمیسیون انتخابات، 23 عقرب روز اعلام نتایج ابتدایی و 15 قوس روز اعلام نتایج نهایی این انتخابات تعیین شده است، اما هنوز هم برخی نگرانی‌ها از نقض دوباره‌ی این تقویم مطرح است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *