کمیسیون انتخابات: کارمندان متخلف در روند بازشماری آرا دخیل نخواهند بود

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات از دبیرخانه‌ی این کمیسیون خواسته است که فهرست تمامی کارکنان و کارمندان که در جریان انتخابات تخطی و تخلف انجام داده‌اند، تهیه و به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی معرفی کند.

کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفته است افرادی که به اتهام تخطی و تخلف به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی معرفی می‌شوند، نباید در روند بازشماری و تفتیش آرا حضور داشته باشند.

در فیصله‌نامه‌ی شماره 107 این کمیسیون که امروز (شنبه، 25 عقرب) همگانی شده، آمده است که فهرست این کارمندان باید تا سه روز دیگر (سه‌شنبه، 28 عقرب) به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی فرستاده شود.

براساس این فیصله‌نامه، آن عده از رییسان محل که مسئول امضا و مهر فورمه نتایج، درست‌نوشتن آرای نامزدان بدون قلم‌خوردگی در فورمه نتایج مربوطه‌اند، اما وظایف‌شان را به درستی انجام نداده‌اند، از کارمندان متخلف دانسته شده‌اند.

همچنان آمر و مأمور ولسوالی، مدیر مرکز، رییس محل و کارکنان ثبت معلومات بیومتریک رأی‌دهندگان که در محلات رأی‌دهی‌شان روند رأی‌دهی بدون بیومتریک صورت گرفته است نیز از کارمندان متخلف به حساب می‌آیند. این افراد در صورتی که معلومات بیومتریک را درست ثبت و فورمه دیجیتلی نتایج را خانه‌پوری نکرده و یا غلط خانه‌پوری کرده‌ و عکس فورمه نتایج را اخذ نکرده‌اند، نیز مرتکب تخلف و تخطی شده‌اند.

از سویی هم، آمرین و مأمورین ولسوالی، مدیر مرکز، رییس محل و کارمند بیومتریک که ماشین بیومتریک یا کارت حافظه مربوط به محل رأی‌دهی‌شان مفقود شده و به دفتر مرکزی مواصلت نورزیده، مواد انتخاباتی از نزدشان با استفاده از زور اخذ شده و گزارش نداده باشند، تفاوت در آرای مندرج فورمه‌های نتایج و معلومات مندرج دستگاه‌های بیومتریک محل رأی‌دهی مربوطه‌شان وجود داشته باشند نیز از جمله کارمندان متخلف به حساب می‌آیند.

افزون بر این، رییسان دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات که گزارش تخطی‌ها، تخلفات و جرایم انتخاباتی در حیطه‌ی مسئولیت‌شان را ارایه نکرده و یا به موقع ارایه نکرده‌اند و نیز به نحوی در تخطی‌ها و تخلفات و… دخیل بوده‌اند، نیز باید به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی معرفی شوند.

هرچند روند بازشماری و تفتش آرا یک بار در تاریخ 18 عقرب آغاز شده بود، اما این روند به ‌منظور رسیدگی به اعتراض هواداران شماری از نامزدان انتخاباتی متوقف شد.

اکنون رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که به نمایندگان ستادهای انتخاباتی توضیحات لازم از سوی رهبری این کمیسیون ارایه شده و روند بازشماری نیز آغاز خواهد شد.

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برای بار دوم به دلیل توقف روند بازشماری به تأخیر افتاد. این نتایج قرار بود در 23 عقرب اعلام شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *