کمیسیون حقوق بشر: سوءاستفاده‌ی جنسی از شاگردان مکاتب در لوگر تکان‌دهنده است

اطلاعات روز: دو روز پس از نشر گزارش روزنامه گاردین در مورد بدرفتاری جنسی با 546 کودک پسر در شش مکتب در ولایت لوگر، اکنون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این گزارش را تکان‌دهنده خوانده و ابراز نگرانی کرده است.

این کمیسیون امروز (شنبه، 25 عقرب) در اعلامیه‌ای از وزارت معارف خواسته است که این موضوع را به گونه‌ی جدی بررسی کند.

در اعلامیه از نهادهای عدلی و قضایی نیز خواسته شده است تا تحقیقات لازم را در زمینه «حقیقت‌یابی و مستندسازی» قضایای آزار و اذیت جنسی کودکان انجام داده و متهمان این قضایا را مورد تعقیب عدلی قرار دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر استفاده جنسی از کوداکان را خلاف آموزه‌های دین اسلام و کرامت انسانی و در عین حال نقض صریح حقوق بشر خوانده است.

به نقل از اعلامیه، براساس کنوانسیون حقوق کودک و دیگر معیارهای بین‌المللی حقوق بشر، حکومت‌ها با تکیه بر تمام امکانات قانونی، اداری، اجتماعی و آموزشی مکلف به حمایت کودکان در برابر هر گونه رفتار «سهل‌انگارانه»، سوءاستفاده جنسی و تجاوز جسمی یا روانی‌اند.

کمیسیون حقوق بشر افزوده است که با وجود تلاش‌های این کمیسیون در چند سال گذشته در زمینه‌ی جرم‌انگاری بچه‌بازی و استفاده جنسی از کودکان، «متأسفانه هنوز‌ هم تحقیقات نشان می‌دهد که موارد از سوء‌استفاده جنسی از اطفال، به‌ویژه کودکان پسر در ولایات مختلف کشور، وجود دارد».

این کمیسیون در عین حال از مسئولان دولتی خواسته است تا با عبور از زبان تهدید و ارعاب، نقش مهم و سازنده‌ی‌شان را به‌منظور حل این ناهنجاری‌ و معضل بزرگ ایفا کنند.

از نهادهای امنیتی نیز خواسته شده است تا امنیت و مصونیت مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی را که با هدف مستند‌سازی قضایای نقض حقوق بشر فعالیت می‌کنند، تأمین کنند.

روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه هفته گذشته با نشر گزارشی از بدرفتاری جنسی با 546 کودک پسر در شش مکت در ولایت لوگر پرده برداشته و گفته بود که این بدرفتاری از سوی حلقه‌ای متشکل از آموزگاران، دانش‌آموزان مسن‌تر و افراد قدرتمند، صورت گرفته است.

به دنبال نشر این گزارش، وزارت معارف کشور اعلام کرد که هیأتی را تعیین کرده است تا این موضوع را به صورت همه‌جانبه و دقیق بررسی کند. این وزارت امروز شنبه گفته است که هیأت متذکره برای تحقیقات به لوگر رفته‌اند.

از سویی هم والی لوگر در دیداری با سرپرست وزارت معارف گفته است که موضوع بدرفتاری جنسی با کودکان در این ولایت حقیقت ندارد.

دیدگاه‌های شما
  1. از نهاد های عدلی و قضائی افغانستان تقاضا میگردد تا قضایای آن عده اطفال متضرربیگناه که مورد تجاوز قرار گرفته و توسط فامیل های ظالم شان کشته شده اند نیزپیگیر و مستند سازی نموده, متجاوزین و عامل قتل آن بیگناه ها نیز محاکمه گردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *