هشدار عبدالله به کمیسیون انتخابات:‌ در بازشماری آرا تجدید نظر کنید

اطلاعات روز: همزمان با آغاز مجدد روند بازشماری و تفتیش آرا، عبدالله عبدالله، یکی از نامزدان انتخاباتی ریاست‌جمهوری می‌گوید که کمیسیون باید این روند را متوقف و به خواسته‌های قانونی نامزدان در مطابقت با قوانین و طرزالعمل‌های انتخاباتی پاسخ مثبت بدهد.

آقای عبدالله که امروز (یک‌شنبه، 26 عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون به مکاتبات و خواسته‌های قانونی تیم «ثبات و همگرایی» پاسخ ارایه نکرده و تنها به جواب‌های شفاهی اکتفا کرده است.

به گفته‌ی او، اشتراک‌نکردن ناظران تیم «ثبات و همگرایی» در روند بازشماری و گفت‌وگوهای دوام‌دار تیم تخنیکی و سیاسی این تیم با کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون نتیجه‌بخش نبوده است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داد در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات در تصمیم خود مبنی بر آغاز مجدد روند بازشماری آرا تجدید نظر نکند، تیم «ثبات و همگرایی» از تمامی گزینه‌های قانونی و مشروع برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌کند.

آقای عبدالله تأکید کرد که در این صورت مسئولیت به دوش کسانی خواهد بود که کمیسیون انتخابات را به برداشتن گام‌های غیرقانونی ترغیب کرده‌اند.

او کمیسیون مستقل انتخابات را متهم کرد که به‌حیث سخن‌گوی تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی عمل می‌کند. عبدالله گفت: «از کمیسیون مستقل انتخابات توقع ما این نبود و نیست که به‌عنوان سخن‌گوی تیم دولت‌ساز عمل کند.»

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت که شرایط سال 2014 میلادی دیگر تکرار نخواهد شد، زیرا به گفته‌ی عبدالله، مردم نه به او و نه به دیگر اعضای رهبری تیم «ثبات و همگرایی» اجازه‌ی رفتن به مسیر 2014 را می‌دهند.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات صبح امروز روند بازشماری و تفتیش آرا را در 28 ولایت کشور عملا آغاز کرده است. تصمیمی که شماری از نامزدان انتخاباتی از جمله آقای عبدالله، رحمت‌الله نبیل و گلبدین حکمتیار آن‌را غیرقانونی خوانده و با آن مخالفت کرده‌اند.

همزمان با این، شماری از هواداران تیم‌های انتخاباتی در برابر دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات در برخی ولایات از جمله سمنگان، تخار، فاریاب و قندوز با برپاکردن خیمه‌ی تحصن مانع این روند شده‌اند.

در همین حال آقای عبدالله در نشست خبری امروز خود گفت که مسئول کمپین انتخاباتی و چند ناظر تیم «ثبات و همگرایی» در قندوز در تیراندازی پولیس زخمی و یک ناظر دیگر این تیم کشته شده است.

او محمد اشرف غنی را متهم کرد که از نیروهای امنیتی به‌منظور مقاصد سیاسی در برابر مردم افغانستان استفاده می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *