گلبدین حکمتیار

حکمتیار: تا حذف ۳۰۰ هزار رأی جنجالی، کسی حق اعلام نتیجه‌ی انتخابات را ندارد

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر دسته‌ی انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» خواستار حذف حدود  ۳۰۰ هزار رأی جنجالی از مرکز ملی جمع‌آوری نتایج شده، می‌گوید تا روشن‌شدن این موضوع، هیچ کسی حق اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.

آقای حکمتیار که امروز (سه‌شنبه، ۲۸ عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که علاوه بر حذف این ۳۰۰ هزار رأی، باید آرای بیومتریک‌ناشده نیز باطل شود.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش خواستار محاکمه‌ی «عاملان تقلب و جرایم» انتخاباتی شد و افزود کسانی که در انتخابات زمینه‌ی تقلب را فراهم کرده‌اند باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.

همین طور آقای حکمتیار گفت که شرکت «درملوگ» نیز به خاطر عدم اجرای تعهداتش در بخش اعلام نتایج انتخابات، باید محاکمه شود.

با این حال، او تأکید کرد که به دلیل وقوع تخلفات انتخاباتی، «در مراکز و محلاتی که دستگاه‌های بیومتریک ناپدید و از سوی دسته‌ی حاکم (دولت‌ساز) دزدیده شده است، انتخابات باید از سر صورت گیرد.»

رهبر دسته‌ی انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» با اشاره به روند بازشماری آرا، گفت که این دسته‌ی انتخاباتی به شرطی با این روند موافق است که این روند در تمام محلات رأی‌دهی انجام شود. همچنان به گفته‌ی او، در این روند باید ناظران تمام دسته‌های انتخاباتی حضور داشته باشند.

گلبدین حکمتیار با اشاره تلویحی به دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز، به رهبری محمد اشرف غنی گفت که به جز این دسته‌ی انتخاباتی، دیگر تمامی دسته‌ها با روند بازشماری تمام صندوق‌های رأی‌گیری موافق است.

آقای حکمتیار افزود: «یگانه دسته‌ی انتخاباتی‌ای که با بازشماری تمام صندوق‌های رأی‌گیری مخالفت دارد، دسته‌ای است که 80 درصد آرای تقلبی مربوط آن می‌باشد.»

او اما تأکید کرد که هم‌اکنون کمیسیون مستقل انتخابات روند بازشماری را در تعدادی از محلات به فرمایش یک دسته‌ی انتخاباتی مشخص آغاز کرده است.

همچنان آقای حکمتیار هشدار داد در صورتی که کمیسیون انتخابات به خواسته‌های آنان توجه نکند، نتایج را آنان و «مردم افغانستان» نمی‌پذیرند و مسئولیت آن نیز به عهده‌ی «تقلب‌کاران» می‌باشد.

آقای حکمتیار در حالی بر حذف ۳۰۰ هزار رأی جنجالی از مرکز جمع‌بندی ملی نتایج تأکید دارد که پیش از این رحمت‌الله نبیل و عبدالله عبدالله از دیگر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرده بودند که آنان مانع روند شامل‌کردن این آرا در مرکز جمع‌بندی ملی نتایج دیجتلی می‌شوند.

این آرا شامل ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی قرنطین‌شده، ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان رأی‌دهی، آرای تکراری، عکس از روی عکس و آرای حدود ۷۰۰ دستگاه و کارت حافظه‌ی مفقودشده می‌باشد.

پیش از آن کمیسیون انتخابات در فیصله‌نامه‌ای اعلام کرده بود که در مورد ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی قرنطین‌شده هیچ مشکلی وجود ندارد و این آرا از نظر این کمیسیون بااعتبار شناخته می‌شود.

این کمیسیون همچنان در مورد ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی نیز گفته بود که از این جمع صرفا ۱۳ هزار و ۹۴۹ معلومات بیومتریکی که در ۲۶۲ محل رأی‌دهی خارج از زمان رأی‌دهی ثبت شده و پس از تفتیش و بازشماری در صورتی که تقلب و تخلفات در آن به اثبات برسد، بی‌اعتبار شناخته می‌شود.

مداخله‌ی کشورهای خارجی و نیروهای امنیتی

گلبدین حکمتیار همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفت که شماری از کشورهای خارجی در روند انتخابات افغانستان مداخله می‌کنند. او از این کشورها خواست که بی‌طرفی‌شان را در امور انتخابات افغانستان نگهدارند و نباید از تقلب‌کاران حمایت کنند.

آقای حکمتیار افزود که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور به نفع یک تیم مشخص در روند انتخابات مداخله می‌کنند. او گفت: «از نیروهای امنیتی می‌خواهیم که در پهلوی ملت بایستند و کنار دسته‌ی تقلب‌کار و جنگ‌طلب قرار نگیرند.»

به گفته‌ی او، این نیروها با چنین موضع‌گیری‌ها، هم خودشان را و هم مردم افغانستان را قربانی «افراد متقلب» می‌کنند.

پیش از آن عبدالله عبدالله و رحمت‌الله نبیل نیز از دخالت مؤسسات و سفارت‌خانه‌های خارجی و استفاده‌ی نیروهای امنیتی در مسایل انتخابات ابراز نگرانی کرده بودند. آنان از این نهادها خواسته بودند که بی‌طرفی‌شان را در این روند حفظ کنند.

با این حال جان بس، سفیر امریکا در کابل با نشر تویتی گفته است که هیچ سندی از شمولیت نیروهای امنیتی مبنی بر فعالیت جانب‌دارانه در روند انتخابات وجود ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *