ثبات و همگرایی به کمیسیون انتخابات: فقط چهار روز فرصت باطل‌کردن آرای تقلبی را دارید

اطلاعات روز: دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات تا چهار روز آینده (شنبه، 9 قوس) آرای تقلبی را باطل نکند، این دسته‌ی انتخاباتی دست به اعتراضات مدنی می‌زند.

بابر فرهمند، معاون نخست دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی امروز (سه‌شنبه، 5 قوس) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که گفت‌وگوهای اعضای این دسته‌ی انتخاباتی با کمیسیون انتخابات در مورد توقف روند بازشماری آرا و ابطال حدود 300 هزار رأی جنجالی به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گفته‌ی او، خواست آنان از کمیسیون‌های انتخاباتی، ابطال 137 هزار رأی قرنطین‌شده، 102 هزار رأی استفاده‌شده خارج از زمان رسمی در روز انتخابات ششم میزان و آرای دو هزار و 423 محل رأی‌دهی فاقد معلومات بیومتریکی بوده است.

آقای فرهمند تأکید کرد که جواب ارایه‌شده در مورد این آرا از سوی کمیسیون انتخابات ناامیدکننده بوده و برای دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی قناعت‌بخش نبوده است.

او گفت که به همین دلیل روند بازشماری آرا در شماری از ولایت‌های کشور با اعتراض و ممانعت شهروندان کشور مواجه شد. او همچنان گفت که ثبات و همگرایی از این اعتراض حمایت می‌کند.

از سویی هم، معاون نخست دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی تأکید کرد که کمیسیون انتخابات تحت فشار دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری رییس‌جمهور اشرف غنی قرار دارد و به‌دلیل عدم توانایی در اتخاذ تصامیم‌اش، تا کنون نتوانسته آرای جنجالی را باطل کند.

به گفته‌ی او، اگر این آرا باطل شود، آرای دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی به 51.99 درصد می‌رسد.

در همین حال اسدالله سعادتی، معاون دوم این دسته‌ی انتخاباتی نیز در این نشست خبری از کمیسیون انتخابات خواست که استقلالیت کاری‌اش را حفظ کرده و براساس ماده‌های قانون عمل کند.

آقای سعادتی همچنان به کمیسیون انتخابات هشدار داد: «اگر شما انحراف کردید، ‌خلاف قانون عمل کردید و طرف تیم متقلب را گرفتید، از مردم گله نداشته‌ باشید. مردم علیه شما ایستاد می‌شود و از شما حساب می‌گیرد.»

همچنان او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به شرکت حواعلم نورستانی، رییس این کمیسیون در یک برنامه‌ی وزارت دفاع ملی، گفت که رییس کمیسیون انتخابات باید بی‌طرفی خود را حفظ کند. او تأکید کرد که نباید در «اوج بحران‌های انتخاباتی» در یک نشست دولتی شرکت می‌کرد و از قوای مسلح کشور برای حل مشکل انتخابات کمک می‌خواست.

از سویی هم، او از اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی کشور نیز خواست که نباید نیروهای دفاعی کشور را در مشکلات انتخابات دخیل کند. سرپرست وزارت دفاع دو روز پیش (یک‌شنبه، 3 قوس) گفته بود که نیروهای دفاعی و امنیتی با حفظ بی‌طرفی کامل در روند انتخابات، به هیچ نوع خشونت که زندگی مردم را مختل سازد، در این روند اجازه نمی‌دهند.

دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در حالی از آغاز اعتراض‌ها در صورت باطل‌نشدن حدود 300 هزار رأی جنجالی، حرف می‌زند که هم‌اکنون روند بازشماری آرا در هفت ولایت پنجشیر، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان، فاریاب و بغلان متوقف است. معترضان دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را در این ولایت بسته است.

این روند حدود دوونیم هفته‌ی پیش (18 عقرب) در سراسر کشور آغاز شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *