ادامه‌ی تنش بر سر بازشماری آرا؛ «روند بازشماری آرا در 14 ولایت آغاز نشده است»
پایان بازشماری آرا؛ نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات اوایل هفته‌ی آینده اعلام می‌شود

تیفا: انتخابات با چالش‌های «جدی» تخنیکی و مدیریتی مواجه است

اطلاعات روز: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) از سلامت روند انتخابات ریاست‌جمهوری کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که انتخابات با چالش‌های جدی تخنیکی و مدریتی مواجه است.

در اعلامیه‌ای که از سوی تیفا امروز (پنج‌شنبه، 7 قوس) به نشر رسیده، آمده است که روند انتخابات ریاست‌جمهوری کشور با چالش‌های «جدی» تخنیکی و مدیریتی مواجه است که سلامت انتخابات را «خدشه‌دار» می‌کند.

نقض مکرر تقویم انتخاباتی از سوی مدیران کمیسیون‌های انتخاباتی، اخذ تصامیم فراقانونی توسط کمیسیون مستقل انتخابات، توقف کارهای تخنیکی در این کمیسیون، بسته‌بودن دفاتر ولایتی آن در شماری از ولایات از چالش‌هایی است که تیفا به آن اشاره کرده است.

همین طور این نهاد عدم شریک‌سازی معلومات و آرقام انتخاباتی توسط کمیسیون انتخابات، عدم رسیدگی اعتراضات تعدادی از دسته‌های انتخاباتی پیرامون بازشماری و تفتیش آرا از سوی این کمیسیون، عدم حضور ناظرین شماری از دسته‌های انتخاباتی در روند تخنیکی، مبهم‌بودن شرایط کنونی و افزایش اعتراضات و «حتی آمادگی‌ها برای راه‌اندازی تظاهرات» را از دیگر چالش‌های نگران‌کننده خوانده است.

در اعلامیه تأکید شده است که این چالش‌ها سبب افزایش فشارهای سیاسی بر کمیسیون انتخابات شده و مدیریت شرایط کنونی در روند انتخابات را دشوار ساخته است.

در همین حال تیفا از طرف‌های دخیل در انتخابات خواسته که در این روند از خود «خویشتنداری» نشان دهند و برای حل چالش‌های انتخاباتی به راه‌حل قانونی و مسالمت‌آمیز متوسل شوند.

این نهاد همچنان از دسته‌های انتخاباتی خواسته است که از راه‌اندازی تظاهرات خودداری کنند. چون به گفته‌ی این نهاد این اعتراض‌ها سبب توقف کارهای تخنیکی و منجر به تفاهم سیاسی و ضایع‌شدن آرای شهروندان کشور می‌شود.

در اعلامیه از کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواسته شده است که نقشش را به گونه‌ی مسلکی و بی‌طرفانه در روند انتخابات ایفا کند.

همین طور در اعلامیه گفته شده است که برای حل چالش‌های انتخاباتی، باید نشست تخنیکی میان شرکای انتخاباتی به‌شمول کمیسیون‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر بر روند انتخابات، نمایندگان دسته‌های انتخاباتی، سازمان ملل متحد، سفارت آمریکا در کابل و اتحادیه اروپا برگزار شود تا یک تصمیم براساس آرای واقعی مردم گرفته شود.

این نهاد همچنان از کمیسیون انتخابات خواسته است که نتایج انتخابات را پس از ختم روند بازشماری و تفتیش آرا اعلام کند.

پیش از این مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، از دیگر نهادهای ناظر بر روند انتخابات نیز از دوام‌ وضعیت نامعلوم و تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرده بود.

جنجال‌های انتخاباتی در حالی جریان دارد که دو ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری کشور گذشته و تا کنون نتایج ابتدایی اعلام نشده است. این روند اخیرا با چالش‌هایی مواجه شده است.

شماری از تیم‌های انتخاباتی با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر بازشماری آرا مخالفت کرده‌اند. این تیم‌ها استدلال می‌کنند که در نخست باید حدود ۳۰۰ هزار رأی «ناپاک» و حدود ۱۳۷ هزار رأی قرنطین شده باطل و پس از آن روند بازشماری آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات اما روند بازشماری آرا در ۲۸ ولایت تکمیل کرده است، اما این روند در هفت ولایت تا کنون آغاز نشده است. این جنجال‌ها باعث شد تا تقویم انتخابات برای دومین بار نقض شود. هنوز معلوم نیست که نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات در کدام تاریخ اعلام می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *