Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

هشدار ثبات‌ وهمگرایی به کمیسیون انتخابات: تظاهرات فردا برای بازگرداندن شما به مسیر قانون است

اطلاعات روز: عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون اول دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد تا زمانی که کمیسیون مستقل انتخابات 300 هزار رای «ناپاک» را از سیستم خارج نکند، ممانعت از کار این کمیسیون دوام خواهد داشت.

آقای فرهمند در یک نشست خبری امشب (7 قوس) گفت که علاوه بر خارج کردن این آرا از سیستم، کمیسیون انتخابات باید روند بازشماری آرا را نیز از نو در حضور ناظران دسته‌های انتخاباتی آغاز کند و «حرکت‌های بازدارنده»ی این تیم تا زمانی در کابل و سایر ولایات ادامه خواهد داشت که کمیسیون انتخابات به خواسته‌های آنان رسیدگی نکند.

او با اشاره به تصمیم تظاهرات هواداران دسته‌ی انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی در روز جمعه (8 قوس) گفت: «تصمیم فردای مردم کابل تصمیم به موقع، به‌جا و سازنده است. فردا روز تاریخی نیست بلکه تاریخ‌ساز است. اگر آغاز این تاریخ را فردا مردم کابل نکنند، مطمیین باشید که دیگر در افغانستان روز خوشی را نخواهیم دید.»

از سوی دیگر اسدالله سعادتی، معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی گفت که تظاهرات فردا در کابل منازعه‌ی دو تیم بر سر قدرت نیست بلکه هدف آن «دفاع از قانون، دموکراسی و رای و اراده‌‌ی مردم» است.

آقای سعادتی گفت: «مردم از چهار زون کابل به استقامت تعیین شده حرکت می‌کنند. استقامت تعیین شده مقابل ارگ ریاست جمهوری در فواره آب است. این مظاهره‌ی مسالمت‌آمیز یک روزه است و مردم به کمیسیون هشدار می‌دهند که دوباره به مسیر قانون و طرزالعمل بر گردند.»

معاون دوم دسته‌ی ثبات‌وهمگرایی از رهبری نهادهای امنیتی افغانستان نیز خواست که با معترضان همکاری نموده و امنیت تظاهرات را تأمین کنند. او گفت که نیروهای امنیتی موانع و انسداد ایجاد نکنند زیرا این کار راه حل نیست.

دسته‌ی انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی مدعی است که کمیسیون مستقل انتخابات بی‌طرفانه عمل نمی‌کند و برخلاف قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی به بازشماری آرا پرداخته است. این تیم از این کمیسیون خواسته است تا 300 هزار رای مورد بحث را باطل کند و پس از آن به بازشماری آرای باقی‌مانده بپردازند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که بازشماری و تفتیش آرا براساس قانون انتخابات انجام می‌شود و جوانب ذی‌دخل در انتخابات «مکلفیت قانونی کمیسیون را درک کنند و از کمیسیون توقع نداشته باشند که خلاف احکام قانون، آرا را بدون بررسی باطل نماید.»

از سوی هم کمیسیون انتخابات امروز (پنج‌شنبه، 7 قوس) اعلام کرد که اعضای این کمیسیون برای شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان از آغاز تاکنون نزدیک به 100 جلسه مشورتی را با ستادهای مختلف برگزار کرده و کمیسیون انتخابات «در هر شرایط آماده گفت‌وگو با تیم‌های انتخاباتی که بخواهند، می‌باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان برگزار شد. براساس تقویم انتخابات، قرار بود در 27 میزان نتایج ابتدایی این انتخابات اعلام شود اما کمیسیون انتخابات نتوانست در زمان تعیین شده نتایج را اعلام کند. این کمیسیون بازشماری آرا را در 18 عقرب آغاز کرد اما در هفت ولایت نتوانسته است بازشماری را آغاز کند زیرا دسته‌ی انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی تاکنون در هفت ولایت شمال اجازه‌ی بازشماری آرا را نداده است.

دسته‌ی ثبات‌وهمگرایی درحالی از تظاهرات مسالمت‌آمیز خبر می‌دهد که در دو روز اخیر شماری از هواداران دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری رییس جمهور غنی، از جمله شماری از مشاوران رییس جمهور و معاون دوم وی، در شبکه‌های اجتماعی مخالفت شان را با راه‌اندازی تظاهرات اعلام کرده‌اند.

این افراد مدعی اند که رهبران ثبات‌وهمگرایی از مردم سوءاستفاده می‌کنند و خود در تظاهرات شرکت نمی‌کنند. اما ثبات‌وهمگرایی اعلام کرده است که در تظاهرات رهبران این تیم در صف اول قرار خواهند داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *