دبیر کل ناتو

ناتو: حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان بهترین شیوه‌ی حمایت از روند صلح است

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان اتلانتیک شمالی (ناتو) حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان را بهترین شیوه‌ی حمایت از روند صلح افغانستان خوانده و می‌گوید باید به گروه طالبان فهمانده شود که از طریق جنگ نمی‌تواند به پیروزی برسد.

آقای استولتنبرگ که دیروز (چهاشنبه، 13 قوس) در حاشیه‌ی نشست سران ناتو در شهر لندن در بریتانیا صحبت می‌کرد، گفت: «بهترین شیوه‌ی حمایت ما (ناتو) از تلاش‌های صلح در افغانستان، آموزش، همکاری و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است تا جنگ‌جویان طالبان بدانند که از راه جنگ برنده نمی‌شوند.»

او تأکید کرد که تنها راه‌حل ختم جنگ در افغانستان، راه‌حل سیاسی است. دبیر کل ناتو با اعلام حمایت از تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات میان امریکا و گروه طالبان گفت که در این روند همواره با این سازمان مشورت شده است.

دبیر کل ناتو این گفته‌ها در حالی مطرح می‌کنند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در مورد صلح افغانستان دیروز به کابل آمده است. او در جریان این سفرش تا کنون با رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و شماری دیگری از چهره‌های سیاسی کشور به صورت جداگانه دیدار کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌ای گفته است که دو طرف در رابطه به تعقیب موضوعات آتش‌بس و پرداختن به مشکل مخفی‌گاه‌های گروه طالبان در بیرون از کشور به‌خاطر دست‌یابی به موافقت‌نامه‌ی صلح پایدار بحث کرده‌اند.

همین طور در خبرنامه‌ای که از سوی ریاست اجرایی کشور به نشر رسیده نیز گفته شده است که آقای خلیل‌زاد با عبدالله عبدالله و اعضای دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری او و شماری از چهره‌های سیاسی نیز دیدار کرده و دو طرف در این دیدار روی پیش‌شرط‌های آغاز مذاکرات میان طالبان و امریکا و بین‌الافغانی، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، فراگیربودن هیأت مذاکره‌کننده از حکومت افغانستان و جریان و نهادهای جامعه‌ی مدنی کشور بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.