گلبدین حکمتیار

تظاهرات هواداران دومین تیم انتخاباتی؛ حکمتیار: حکومت موقت تشکیل شود

اطلاعات روز: هواداران تیم انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار امروز (جمعه، 15 قوس) در اعتراض به آنچه که تقلب‌های گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌خوانند، در شهر کابل تظاهرات کردند.

آقای حکمتیار که خودش نیز در این تظاهرات حضور دارد، در یک نشست خبری گفت که تیم «صلح و عدالت اسلامی» در همکاری با سایر گروه‌های سیاسی و تیم‌های انتخاباتی اجازه نمی‌دهند که کسی با آرای «جعلی و تقلبی» به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند.

حکمتیار تأکید کرد که در برابر تقلب ایستادگی خواهند کرد. او گفت: «رییس‌جمهوری که از طریق تقلب و رشوت و خیانت به رأی مردم تحمیل شود، را هرگز نمی‌پذیریم.»

گلبدین حکمتیار با اشاره‌ی تلویحی به تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی، گفت که این تیم دست‌کم یک میلیون و 200 هزار رأی تقلبی را در صندوق‌ها ریخته است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان گفت که دستگاه‌های بیومتریک در بیش از دو هزار و 400 محل رأی‌دهی نیز از سوی تیم «متقلب» تخریب و یا دزدیده شده است.

حکمتیار گفت که بیشتر این محلات مربوط به «بانک رأی صلح و عدالت اسلامی» است. به گفته‌ی او، در حال حاضر صندوق‌های خالی از این محلات در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار دارد.

حکمتیار هشدار داد که برای دفاع از حقوق خود و نیز دفاع از آرای پاک مردم از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد. او گفت: « این تظاهرات شروع اقدامات ما است، به این اکتفا نمی‌کنیم، جلو می‌رویم یکجا با سایر گروه‌ها، از هیچ وسیله‌ی ممکن و مشروعی که ما را برای رسیدن به هدف کمک کند، خودداری نخواهیم ورزید.»

این در حالی است که پیش از این هواداران تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» نیز در اعتراض به آنچه که تقلب گسترده در انتخابات خوانده‌اند، در دست‌کم 10 ولایت تظاهرات کرده‌اند.

هواداران این تیم خواستار ابطال 300 هزار رأی «غیربیومتریکی و جعلی» هستند، اما کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ گفته است که پیش از بررسی، نمی‌تواند آرا را باطل کند.

از سویی هم، گلبدین حکمتیار در بخشی از سخنان امروز خود به ایجاد یک حکومت موقت نیز تأکید کرد و گفت که حکومت فعلی مانع اصلی در برابر صلح است و روندهای صلح و انتخابات باید از سوی یک حکومت موقت مدیریت شود.

به گفته‌ی او، انتخابات باید زیر نظارت یک حکومت موقت برگزار و شفافیت آن تضمین شود. او افزود: «ما در هر صورت به یک حکومت موقت ضرورت داریم، چه برای انتخابات شفاف و چه برای تأمین صلح.»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد که صلح در موجودیت حکومت فعلی ممکن نیست و گروه طالبان نیز با این حکومت مذاکره نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *