اتحادیه اروپا خواهان «حقوق بشر محور شدن» گفت‌وگوهای صلح شد

اطلاعات روز: همزمان با روز بین‌المللی حقوق بشر، پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که بحث‌ها درباره‌ی روند مذاکرات صلح باید حقوق بشر محور شود.

آقای مایدون این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، 19 قوس) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق بشر در مقر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل مطرح کرده است.

او ضمن تأکید بر حمایت از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، همچنان گفته است که رهاکردن اصول کلیدی حقوق بشر، نه تنها برای افغانستان، بلکه برای اروپا نیز آثار مخرب در پی دارد و در بین مردم افغانستان نیز حس ترس ایجاد خواهد کرد.

از سویی هم، شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که گفت‌وگوهای جاری باید به صلح بیانجامد. خانم اکبر همچنان گفته است که روند مذاکرات باید همه‌شمول باشد و طرفین به‌صورت جدی به مطالبات قربانیان، زنان و جوانان بپردازند.

به گفته‌ی او «رعایت موازین حقوق بشر در همه مراحل گفت‌وگو توسط طرفین به عنوان دغدغه‌ی جدی مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی ما مطرح شود.»

خانم اکبر در عین حال از گروه طالبان خواست اگر علاقمند سهیم‌شدن در آینده افغانستان است، جایگاه حقوق بشر برای صلح پایدار را به رسمیت بشناسد.

این در حالی است که ایالات متحده‌ی امریکا پس از توقف سه ماه، گفت‌وگوهای صلح با طالبان را اخیرا از سر گرفته است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از چهار روز بدینسو مصروف گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در قطر است.

پیشتر سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این مذاکرات ادامه‌ی نُه دور مذاکراتی است که قبلا میان امریکا و طالبان انجام شده بود.

پیش از این نیز دست‌کم نُه دور مذاکره میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در دوحه صورت گرفته بود. براساس معلوماتی که پس از این مذاکرات به رسانه‌های درز کرده بود، دو طرف در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

همچنان قرار بود توافق‌نامه‌ای میان دو طرف (امریکا و طالبان) امضا شود، اما دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا در تاریخ شانزدهم سنبله سال جاری مذاکرات با طالبان را متوقف کرد.

آقای ترمپ دلیل توقف مذاکرات را کشته‌شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی طالبان در کابل عنوان کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *