واشنگتن‌پُست: دولت امریکا حقایق جنگ افغانستان را از مردمش پنهان کرده است

اطلاعات روز: یافته‌های روزنامه واشنگتن‌پُست نشان می‌دهد که مقام‌های بلندرتبه‌ی امریکایی در مورد جنگ افغانستان واقعیت‌ها را از مردم پنهان کرده‌‌اند.

اسنادی که واشنگتن‌پُست به آن دست یافته، شامل دوهزار صفحه است که توسط حکومت فدرال به‌منظور ریشه‌یابی «ناکامی» در طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده امریکا تهیه شده است.

این گزارش براساس مصاحبه با حدود 400 نفر (بیش‌تر امریکایی) که تجربه‌های دسته‌اول از جنگ افغانستان داشته‌اند، تهیه شده است. آنان درباره‌ی علت ناکامی در جنگ افغانستان صحبت کرده‌اند و در مجموع گفته‌اند که این جنگ «غیرقابل فتح» است.

واشنگتن‌پُست می‌گوید که برای دسترسی به این اسناد، مدت سه سال در دادگاه با استناد به قانون «جریان آزاد اطلاعات» مبارزه کرده است.

این روزنامه گفته که به علت اخبار مربوط به توافق قریب‌الوقوع میان امریکا و طالبان این اسناد را حتا پیش از مجوز نهایی دادگاه برای انتشار علنی منتشر کرده است تا افکار عمومی را نسبت به حقایق پنهان آگاه کند؛ چون به عقیده‌ی این نشریه هر سه دولت بوش، اوباما و ترامپ تلاش کرده‌اند که حضور نظامی آمریکا در افغانستان را «موجه و موفق» جلوه دهند، درحالی‌که بنا بر اظهارات کسانی که افراد مهم و دسته‌اول در جنگ افغانستان بوده‌اند، نافرجامی این جنگ که طولانی‌ترین نبرد تاریخ امریکاست از سال‌ها قبل مشخص بوده است.

157 هزار کشته

براساس این گزارش از سال 2001 تا کنون به‌گونه‌ی تخمینی حدود 157 هزار نفر در افغانستان کشته ‌شده‌اند که بیش‌ترین رقم آن مربوط به نیروهای نظامی دولت افغانستان بوده است.

طبق این گزارش، در این مدت 64 هزار 124، نیروی دولتی، 43 هزار و 74 غیرنظامی، 42 هزار و 100 طالب و دیگر گروه‌های شورشی، سه‌هزار و 814 پیمان‌کار امریکایی، دوهزار و 300 نظامی امریکایی، یک‌هزار و 145 نیروی ناتو، 424 کارمند کمک‌های بشردوستانه و 67 خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

در این گزارش از قول وزارت دفاع امریکا نوشته شده است که از سال 2001 به این‌سو، ایالات متحده‌ی امریکا بیش از 775 هزار سرباز به افغانستان فرستاده که از این میان حدود دوهزار و 300 تن آنان کشته و حدود 20 هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

هزینه‌ی سنگین

طبق برآورد نیتا کرفورد، یک استاد علوم سیاسی و همکار پروژه برآورد هزینه جنگ در دانشگاه براون، ایالات متحده‌ی امریکا تا کنون در افغانستان 934 تا 978 میلیارد دالر مصرف کرده است: «این مبلغ جدا از مبلغ‌های دیگر است که توسط سیا و «دیپارتمنت کهنه‌سربازان» که مسئول درمان زخمی‌ها است، نمی‌شود.»

ایالات متحده‌ی امریکا در سال 2001 پس از آن‌که برج‌های جهانی در نیویورک هدف حمله‌ی القاعده قرار گرفت، به افغانستان حمله کرد. با حمله‌ی امریکا و ناتو به افغانستان، رژیم طالبان سقوط کرد. با آن‌که بیش‌تر نقاط کشور از وجود جنگ‌جویان طالب پاکسازی شد، اما این گروه کاملا ریشه‌کن نشد. گروه طالبان از سال 2005 به بعد بار دیگر فعالیت‌هایش را در سطح افغانستان به‌خصوص در جنوب از سر گرفت.

اکنون که نزدیک به 19 سال از سقوط حاکمیت طالبان می‌گذرد، این گروه به قلمرو وسیعی از کشور تسلط دارد یا بر سر آن با نیروهای دولتی افغانستان می‌جنگند.

یک گزارش تحقیقی که بی بی سی فارسی در پایان سال 1396 منتشر کرد نشان می‌دهد که حدود ۱۵ میلیون نفر، یعنی نصف نفوس افغانستان، در مناطقی زندگی می‌کنند که یا در کنترل طالبان قرار دارد و یا طالبان به‌صورت علنی در آن‌جا حضور دارند و به‌طور مرتب مورد حمله آن‌ها قرار می‌گیرد.

دولت افغانستان اما می‌گوید که در حال حاضر کم‌تر از 20 ولسوالی کشور در اختیار طالبان است. رییس‌جمهور غنی دیروز در کنفرانس وزیران خارجه پروسه استانبول – قلب آسیا گفت که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در کم‌تر از یک سال هشت ولسوالی را از طالبان پس گرفته‌اند.

تا چند روز دیگر جنگ ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان وارد نزدهمین سالش می‌شود؛ جنگی که هم‌اکنون در دوحه، زلمی خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان بر سر ختم آن مذاکره می‌کنند و جنگی که مقام‌های امریکایی آن را غیرقابل فتح توصیف کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *