سازمان ملل خواستار پذیرش نتیجه‌ی انتخابات توسط نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری شد

اطلاعات روز: تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و هواداران‌شان خواست تا مانع کار کمیسیون‌های انتخاباتی نشوند و نتایج انتخابات را بپذیرند.

آقای یاماموتو که شب گذشته (دوشنبه، 25 قوس) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: «از تمامی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و هواداران‌شان می‌خواهم که پس از رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، نتیجه‌ی اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخابات را بپذیرند.»

او افزود که امیدوار است نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات در آینده‌ی نزدیک اعلام شود.

در همین حال آقای یاماموتو از تمامی طرف‌های دخیل در انتخابات خواست که اجازه دهند تا کمیسیون‌های انتخاباتی مسئولیت‌های‌شان را به‌شمول رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی انجام دهند.

او با اشاره به روند صلح افغانستان گفت که حکومت آینده‌ی افغانستان افزون بر مسئولیت کاهش فقر، حمایت از حقوق بشر و ایجاد توسعه، مسئولیت پیشبرد روند صلح را به عهده خواهد داشت.

این مقام سازمان ملل وعده داد که جامعه‌ی جهانی نیز در این زمینه دولت افغانستان را کمک خواهد کرد.

از سویی هم، آقای یاماموتو افزود که تلاش‌ها در مورد صلح افغانستان باید هماهنگ شود و رهبری آن نیز به‌دست خود افغان‌ها سپرده شود.

او همچنان با اشاره به مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان گفت که پیشرفت‌های مهمی در آن صورت گرفته، اما هنوز هم مسایل جدی از جمله کاهش خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس و چگونگی حفظ دست‌آوردهای 18 سال گذشته وجود دارد که باید به آن توجه شود.

آقای یاماموتو در حالی خواستار پذیرش نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری توسط نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و هواداران آنان شده است که پیش از این شماری از دسته‌های انتخاباتی از جمله دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله گفته بود که صرفا نتایج برآمده از آرای پاک مردم را می‌پذیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *