وضعیت خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه کابل؛ چرا دانشجویان از «دیکتاتور» و «زندان» حرف می‌زنند؟
عکس: آرشیف

دادخواستی برای امن‌شدن فضای خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه کابل ثبت شد

اطلاعات روز: به دنبال نشر گزارش روز اطلاعات روز از خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه کابل، جمعی از فعالان مدنی با امضای دادخواستی، خواستار ایجاد فضای امن برای دانشجویان این خوابگاه شده‌اند. این دادخواست از سوی فرحناز فروتن به ثبت رسیده است.

این دادخواست عنوانی عبدالتواب بالاکرزی سرپرست وزارت تحصیلات عالی، حمیدالله فاروقی رییس دانشگاه کابل، نادر نادری رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و شهرزاد اکبر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ثبت و امضا شده است.

در این دادخواست از ادارات مربوط خواسته شده است که مدیر خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل را برکنار کند. همچنان خواسته‌اند که برای برقراری اصلاحات اداری، باید مدیران خوابگاه از طریق رقابت آزاد تعیین شوند.

در این دادخواست همچنان تأکید شده است که تمام دانشجویان در خوابگاه باید از حقوق و آزادی برخوردار باشند و مینوی غذای خوابگاه نیز باید در هر شش ماه براساس نظر دانشجویان تغییر کند. آنان افزوده‌اند که دانشجویان باید با برخورداری از حق آزادی بیان بتوانند از وضعیت دانشگاه و خوابگاه آزادانه صحبت کنند.

براساس این دادخواست، پس از نشر گزارش در مورد وضعیت خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل، نه تنها شکایت دانشجویان به جایی نرسیده، بلکه مدیر خوابگاه دانشجویان شاکی را تحقیر و تهدید نیز کرده است.

روزنامه اطلاعات روز در تاریخ بیست‌وششم قوس گزارشی را زیر عنوان «وضعیت خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه کابل؛ چرا دانشجویان از دیکتاتور و زندان حرف می‌زنند؟» نشر کرد که از وضعیت نامناسب دانشجویان در این خوابگاه حکایت داشت.

برخی از این دانشجویان در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز از برخورد «دیکتاتورانه»ی مدیر این خوابگاه، عدم رعایت بهداشت در پخت و پز غذا، عدم دسترسی به امکانات آموزشی و رفاهی و مشکلات سرویس‌های بهداشتی این خوابگاه شکایت کرده بودند.

آدرس دادخواست: