سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری

سرور دانش: سلیمانی «یک چهره‌ی برجسته» مبارزه با داعش در منطقه بود

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران «یک چهره‌ی برجسته» مبارزه با گروه داعش در منطقه بود.

آقای دانش که امروز (شنبه، 14 جدی) در شانزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که با کشته‌شدن سلیمانی، یک وضعیت آشفته و پیچیده‌ی سیاسی و امنیتی در منطقه به‌ویژه در خاور میانه به‌وجود آمده است.

او افزود که هر نوع برخورد خَشِن و خارج از قوانین بین‌المللی در این زمینه تحت هر شرایطی که صورت بگیرد، منجر به وخامت اوضاع، افزایش تنش‌ها و دورشدن منطقه و جهان از صلح و ثبات خواهد شد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری در عین حال ابراز امیدواری کرد که تحولات اخیر در منطقه بر افغانستان تأثیرات منفی نداشته و روند صلح افغانستان را متأثر نکند.

دانش گفت: «ما نه تنها برای افغانستان، بلکه برای همه منطقه خواستار برقراری صلح، ثبات و امنیت پایدار هستیم و بدون شک صلح در افغانستان با صلح در منطقه رابطه‌ی متقابل و تنگاتنگ دارد.»

آقای دانش افزود که از افغانستان علیه منافع هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و «به کسی هم اجازه داده نخواهد شد که منافع ملی افغانستان را نادیده گرفته و از افغانستان به عنوان صحنه‌ی جنگ‌های نیابتی استفاده کند».

او در ادامه تأکید کرد که دولت امریکا متحد استراتژیک افغانستان و ایران یکی از همسایه‌های بزرگ و دارای روابط تاریخی با افغانسان است. به گفته‌ی او، افغانستان به روابط دوستانه‌اش با همه‌ی دولت‌ها براساس اصول بین المللی و احترام متقابل ادامه می‌دهد.

شب گذشته رییس‌جمهور اشرف غنی نیز در یک صحبت تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشور سوم و منازعه‌های دیگر منطقوی تاکید کرده بود.

این در حالی است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بامداد روز جمعه در یک حمله هوایی امریکا در فرودگاه بغداد کشته شد.

در واکنش به کشته‌شدن سلیمانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، امریکا را به انتقام‌گیری سخت هشدار داد. او همچنان به مناسبت کشته شدن سلیمانی، در ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *