غنی کشته شدن قاسم سلیمانی را به روحانی تسلیت گفت

اطلاعات روز: دو روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، رییس‌جمهور اشرف غنی با حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به نقل از اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، رییس‌جمهور غنی در این تماس تلفنی به آقای روحانی اطمینان داده است که از خاک افغانستان بر علیه هیچ کشور دیگری استفاده نمی‌شود.

در اعلامیه همچنان آمده است که رییس‌جمهور غنی کشته‌شدن قاسم سلیمانی را به مردم و رییس‌جمهوری ایران تسلیت گفته است.

پیش از این آقای غنی پس از یک تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز گفته بود که براساس موافقتنامه امنیتی افغانستان و امریکا، از خاک افغانستان بر علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهد شد.

این در حالی است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بامداد روز جمعه در یک حمله هوایی امریکا در فرودگاه بغداد، پایتخت عراق کشته شد.

در واکنش به کشته‌شدن سلیمانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، امریکا را به انتقام‌گیری سخت هشدار داد. حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران نیز گفته است که ایران در سال‌های آینده انتقام سلیمانی را از امریکا خواهد گرفت.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دایمی ایران در سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اقدام امریکا در کشتن قاسم سلیمانی را «اقدامی نظامی» خوانده و گفته بود که به این اقدام پاسخی نظامی داده خواهد شد.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا اما در پاسخ به تهدیدهای ایران، گفته است که در صورتی که ایران به منافع امریکا و یا شهروندان این کشور حمله کند، امریکا نیز 52 هدف را در داخل ایران نشانه خواهد گرفت.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به این اظهارات ترمپ، او را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *