آلودگی هوایی کابل

عبدالله: تلاش‌ها برای مبارزه با آلودگی هوا متوقف نشود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور گفته است که همزمان با آغاز برف‌باری در نقاط مختلف کشور، تلاش‌ها در زمینه‌ی مبارزه با آلودگی هوا متوقف نه، بلکه از آن باید به عنوان یک فرصت استفاده شود.

آقای عبدالله این اظهارات را امروز (دوشنبه، 23 جدی) در جلسه کمیته‌ی اقتصادی شورای وزیران مطرح کرده است. در این نشست، مسئولان اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست از اقدامات اخیر این اداره در راستای جلوگیری از آلودگی هوای شهر کابل گزارش داده است

براساس این گزارش، در سه هفته‌ی گذشته سیستم سوخت 218 مرکز مختلف دودزا به‌شمول ساختمان‌ها و شهرک‌ها، داشت‌های خشت‌پزی و گچ، ادارات دولتی و… مورد ارزیابی و نظارت جدی قرار گرفته است.

به گفته‌ی مسئولان اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست، در حال حاضر روند آگاهی‌دهی از پیامدهای آلودگی هوا و ارایه‌ی راهکارهای جلوگیری از آن ادامه دارد.

جلسه کمیته‌ی اقتصادی شورای وزیران

این در حالی است آلودگی هوا به یک چالش جدی در برابر مردم شهر کابل تبدیل شده است. شهر کابل در زمستان سال جاری برای چندین روز پی‌هم به عنوان آلوده‌ترین شهر در جهان شناخته شد.

به دنبال آن، اداره‌ی ملی حفاظت از محیط زیست به همکاری وزارت داخله، شهرداری کابل و وزارت صحت عامه به‌منظور کاهش آلودگی هوا چندین مرکز «آلوده‌کننده‌ی هوا در شهر کابل را مُهر و لاک کرد.

از سویی هم، حدود یک هفته پیش رییس‌جمهور اشرف غنی دو حکم جداگانه را به‌منظور کاهش آلودگی هوای شهر کابل و حفاظت از محیط زیست صادر کرد.

براساس این احکام، سوختاندن تایر، رابر و پلاستیک در خانه‌ها، شهرک‌ها و ادارات دولتی‌ای که دارای سیستم مرکز گرمی است ممنوع شده است.

همچنان ادارات دولتی، مالکان بلندمنزل‌ها و شهرک‌های دارای سیستم مرکز گرمی نیز مکلف شده‌اند تا آله‌ی تصفیه‌کننده دود «فلتر معیاری» را نصب کنند که بتواند از انتشار دود بیشتر جلوگیری کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *