محب: تنش‌ها در منطقه نباید صلح افغانستان را متضرر کند

اطلاعات روز: حمدالله محب، مشاور امنیت ملی با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌های اخیر در سطح منطقه می‌گوید که این تنش‌ها نباید صلح افغانستان را متضرر کند.

به نقل از اعلامیه‌ای که  امروز (چهارشنبه، 25 جدی) از سوی دفتر شورای امنیت ملی به نشر رسیده، آمده است که آقای محب این گفته‌ها در دیداری با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران در دهلی جدید، پایتخت هند مطرح کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای محب در این دیدار گفته است که برای مساعدشدن زمینه‌ی صلح پایدار در افغانستان باید در این روند در سطح منطقه همکاری‌های صادقانه و لازم صورت گیرد.

از سویی هم، او با اشاره به تحولات اخیر در منطقه، ابراز امیداوری کرده است که این مسایل از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

وزیر خارجه‌ی ایران نیز در این دیدار با اعلام حمایت کشورش از روند صلح افغانستان گفته است که ایران بر همکاری‌های درازمدت و سازنده‌ی خود متعهد است. او اظهار امیدواری کرده است که تلاش‌ها در این روند نتیجه بدهد.

پیش از این در تاریخ 19 جدی سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور در دیداری با شماری از سفیران کشورهای اروپایی در افغانستان هم گفته بود که هر تحول ناخوشایند در منطقه روند صلح افغانستان را متأثر می‌کند.

این نگرانی‌ها از تأثیر تحولات منطقه‌ای بر روند صلح افغانستان در حالی مطرح می‌شود که این روند از چندی بدینسو پیشرفت چندانی نداشته است.

آخرین دیدار رسمی زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر حدود یک ماه پیش صورت گرفته بود. از آن زمان تا کنون روند مذاکرات میان دو طرف متوقف است. خلیل‌زاد در آخرین مذاکرات از گروه طالبان خواسته بود که خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهد.

به دنبال این خواست خلیل‌زاد، هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر برای یک هفته برای مشوره با رهبری این گروه به پاکستان رفت.

براساس گزارش رسانه‌ها، خلیل‌زاد چندی قبل برای به‌دست آوردن تعهدات طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها به قطر رفته بود، اما تا کنون جزئیات بیشتر در این مورد منتشر نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *