صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری

صدیقی: اگر طالبان با آتش‌بس موافقه نکنند، تلاش‌های صلح به نتیجه نمی‌رسد

اطلاعات روز: صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید در صورتی که گروه طالبان با خواست مردم افغانستان مینی بر اعلام آتش‌بس موافقه نکند، تلاش‌های مشترک برای آوردن صلح به نتیجه نمی‌رسد.

آقای صدیقی که امروز (شنبه، 28 جدی) در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، همچنان گفت که آتش‌بس و آوردن صلح خواست اصلی مردم افغانستان است.

آقای صدیقی افزود که آتش‌بس از زمان آغاز مذاکرات میان امریکا و طالبان خواست اصلی مردم و دولت افغانستان و پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بوده است.

او تأکید کرد که در دیدار رییس‌جمهور اشرف غنی با دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا در پایگاه نظامی بگرام نیز روی آتش‌بس به عنوان یک پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات توافق شده بود.

صدیقی گفت: «آتش‌بس تقاضای مردم افغانستان است. این تنها راه حل است. بدون آن نمی‌توانیم به صلح پایدار برسیم.»

آقای صدیقی با اشاره به کاهش خشونت نیز گفت که این مسأله [کاهش خشونت] برای مردم افغانستان نه تنها که مبهم است، بلکه منطق و جنبه‌ی عملی نیز ندارد. به گفته‌ی او، مردم افغانستان قطع کامل خشونت را در کشور می‌خواهند.

او در عین حال گفت که تا کنون هیچ پیشرفتی در مورد «کاهش خشونت» و یا هم آتش‌بس در گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان صورت نگرفته است.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که هیأت دفتر سیاسی طالبان در قطر با پیشنهاد آتش‌بس از پاکستان به دوحه برگشته باشد و این گروه با پذیرفتن آتش‌بس وارد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حکومت و مردم افغانستان شود.

این همه در حالی است که در چند روز گذشته بحث توافق رهبری طالبان روی کاهش خشونت در افغانستان در رسانه‌ها مطرح شده است. وزیر خارجه‌ی پاکستان روز چهارشنبه گفته بود که رهبری طالبان روی کاهش خشونت در افغانستان توافق کرده است.

حکومت افغانستان پیش از این نیز هر گونه بحث در مورد کاهش خشونت را رد کرده و بر اعلام آتش‌بس تأکید کرده بود. ارگ ریاست‌جمهوری و وزارت دولت در امور صلح گفته بودند که کاهش خشونت برای مردم و دولت افغانستان معنا ندارد، اما از هر طرحی که در آن آتش‌بس مطرح شود، استقبال می‌کنند.

از سویی هم، طالبان روز جمعه اعلام کرد که گفت‌وگو روی امضای توافق‌نامه‌ی صلح افغانستان و مراسم امضای آن میان هیأت مذاکره‌ی کننده‌ی این گروه و هیأت امریکایی در دوحه، پایتخت قطر جریان دارد.

جزئیات این گفت‌وگوها تا کنون مشخص نشده است. سخن‌گوی ریاست‌جمهوری نیز در نشست خبری امروزش گفت که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از پیشرفت‌های اخیر مذاکراتش با طالبان، به حکومت افغانستان گزارش نداده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *