کرزی روند انتخابات را «غیرملی» و «تحمیلی» خواند

کرزی روند انتخابات را «غیرملی» و «تحمیلی» خواند

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در واکنش به اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است که انتخابات روند «غیرملی» بود که تحمیل شد و او از قبل می‌دانست که نتیجه‌ی آن مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

آقای کرزی در اعلامیه‌ای عصر امروز (چهارشنبه، 30 دلو) گفته است که افغانستان در وضعیت کنونی بیش از هر زمانی به وحدت و هم‌سویی نیاز دارد تا همه با هم «با ملی‌ساختن روند صلح» شاهد تأمین هرچه زودتر صلح و امنیت سراسری در کشور باشیم.

او گفته است: «بیش از هر زمان دیگر به وحدت و هم‌سویی نیاز داریم تا همه با هم با ملی ساختن پروسه صلح شاهد تأمین هر چه زودتر صلح و امنیت سرتاسری و پایدار در کشور باشیم تا در فضای صلح و آزادی به پای صندوق‌های رای رفته سرنوشت خود را به‌دست خودمان رقم بزنیم.»

حامد کرزی گفته است که او پیش از این هم به مردم گفته بود که برگزاری انتخابات در شرایطی که زمینه‌ی دایرشدن شفاف و عادلانه‌ی آن در کشور مساعد نباشد، سبب بحران و افتراق شده و کشور را تضعیف و روند صلح را مختل می‌سازد. او گفته است: «بنابراین تأکید داشتم که همه نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور متحدا به امر صلح و تحقق آن به مثابه‌ی اساسی‌ترین امر ملی، با تمام نیرو بذل مساعی نمایند.»

رییس‌جمهور پیشین افغانستان در حالی روند انتخابات را غیرملی خوانده است که از روز گذشته به این طرف تنش‌های سیاسی بر سر پذیرش نتیجه‌ی انتخابات میان دسته‌های انتخاباتی افزایش یافته است. دسته‌های انتخاباتی ثبات ‌و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل تا کنون از پذیرفتن نتیجه خودداری کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات روز گذشته نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان را اعلام و محمداشرف غنی را به‌حیث رییس‌جمهور منتخب معرفی کرد. براساس اعلام این کمیسیون، آقای غنی 50.64 درصد کل آرا را کسب کرده و عبدالله عبدالله، رقیب او کم‌تر از 40 درصد کل آرا را کسب کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *