نبیل خواهان ابطال نتایج انتخابات و ایجاد «حکومت مصالحه‌ی ملی» شد

نبیل خواهان ابطال نتایج انتخابات و ایجاد «حکومت مصالحه‌ی ملی» شد

اطلاعات روز: رحمت‌الله نبیل، رییس دسته‌ی انتخاباتی «امنیت و عدالت» می‌گوید که روند و نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی این دسته‌ی انتخاباتی باطل است و باید حکومت «مصالحه‌ی ملی» تشکل شود.

آقای نبیل که امروز (چهارشنبه، 30 دلو) در یک نشست خبری دسته‌ی انتخاباتی امنیت و عدالت در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این دسته‌ی انتخاباتی روند انتخابات را به‌دلیل این‌که نتوانسته در حل مشکلات و چالش‌های افغانستان ممد واقع شود، باطل کرده است.

او همچنان روند انتخابات ریاست‌جمهوری را غیرشفاف و روز اعلام نتایج نهایی انتخابات را روز «مرگ دموکراسی» خوانده، گفت که در این انتخابات حدود 1.2 میلیون رأی تقلبی استفاده شده بود. به‌گفته‌ی او، از این جمله فقط در حدود 800 رأی آن از رده خارج شده است.

آقای نبیل همچنان افزود که تصامیم در کمیسیون‌های انتخاباتی به‌صورت یک‌جانبه و بدون درنظرگیری طرزالعمل‌ها و قوانین نافذه‌ی کشور تحت فشارهای سیاسی، گرایش‌های قومی، اقتصادی و مالی شماری از دسته‌های انتخاباتی گرفته شده است.

در همین حال او تأکید کرد که با اعلام نتایج انتخابات براساس این فیصله‌ها، افغانستان وارد بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جدیدی شده است.

رهبر دسته‌ی انتخاباتی امنیت و عدالت در خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی گفت که تمامی ناکامی‌ها در پنج‌سال گذشته و به‌خصوص «ناکامی» انتخابات به آنان و شخص رییس‌جمهور غنی برمی‌گردد. او این موضوع را به حکومت وحدت ملی و «به‌ویژه رییس‌جمهور غنی» «تسلیت» گفت.

از سویی هم، او نسبت به برخی از تحرکات ابراز نگرانی کرده، گفت: «متأسفانه کشور ما در شرایط بسیار حساسی قرار دارد. در ولایت‌های مختلف سلاح توزیع شده و در قسمت‌های مختلف یک تعداد حلقاتی باشند که یا از روی احساسات و یا این‌که در حق‌شان عدالت نشده،… عکس‌های یکدیگر را پایین می‌کنند و از تریبیون رسمی دولت اخطار می‌دهند.» براساس گفته‌های آقای نبیل، شب گذشته در تعدادی از قول‌اردوهای ارتش عکس‌های «احمدشاه مسعود» و «عبدالله عبدالله» پایین آورده شده است.

آقای نبیل این تحرکات را برای مردم افغانستان و نیروهای امنیتی قابل نگرانی خوانده، از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواست که استقلالیت‌شان را در مسایل سیاسی هوشمندانه حفظ کنند.

او از جامعه‌ی جهانی نیز خواست که تا «روشن‌نشدن وضعیت کنونی» هیچ یکی از دسته‌های انتخاباتی را به‌رسمت نشناسند.

با این حال اما رحمت‌الله نبیل از رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رقیب پیشتاز او در انتخابات و گروه طالبان خواست که مذاکرات بین‌الافغانی صلح را آغاز کنند و «همه یک حکومتی به‌نام مصالحه‌ی ملی» را تشکیل دهند.

او همچنان افزود که آقایان غنی و عبدالله و سران طالبان که در دفتر سیاسی طالبان در قطر با درک از وضعیت فعلی کشور متحمل قربانی شوند و در استقرار صلح مسئولیت گیرند.

او در خطاب به آنان تأکید کرد که از «خودخواهی‌های‌شان» بگذرند و چالش‌های به‌میان‌آمده را به فرصت تبدیل کنند: «مسئولیت همه است و نباید به آتش بترول بزنیم.»

دسته‌ی انتخاباتی امنیت و عدالت در حالی نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را ابطال می‌کند که نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز (سه‌شنبه، ۲۹ دلو) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد. براساس این نتایج، اشرف غنی بار دیگر به‌حیث رییس‌جمهور منتخب مردم اعلام شده است.

عبدالله عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی با این نتیجه مخالفت کرده و آن‌را پر از تقلب خوانده است. ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات آقای عبدالله در یک نشست در جمعی از هوادارانش ظاهر شد و گفت که تیم ثبات و همگرایی حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *