جنرال دوستم از تصمیم عبدالله عبدالله برای تشکیل «حکومت همه‌شمول» حمایت کرد

جنرال دوستم از تصمیم عبدالله عبدالله برای تشکیل «حکومت همه‌شمول» حمایت کرد

اطلاعات روز: عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست‌جمهوری از اعلام پیروزی دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله حمایت کرد و از هوادارانش خواست که برای معرفی والی‌های‌شان آمادگی بگیرند.

آقای دوستم که امروز (چهارشنبه، 30 دلو) در همایشی در جمع هوادارنش در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان صحبت می‌کرد، گفت از تصمیم آقای عبدالله برای تشکیل حکومت «همه‌شمول» با «جان و دل» حمایت می‌کند.

او اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را «کودتای انتخاباتی» خواند و تأکید کرد که آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

آقای دوستم گفت که او پیش از این موضع‌اش را در این مورد اعلام کرده است. او در 24 دلو گفته بود که  که اگر نتایج نهایی انتخابات براساس آرای تقلبی اعلام شود، دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی به هیچ وجه آن را نمی‌پذیرد.

او افزوده بود حتا اگر «کارد بر گردن‌شان گرفته شود و به دار آویزان شوند، نتایج تقلبی انتخابات را که در آن رأی مردم نادیده گرفته شود» نمی‌پذیرند.

معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور افزود که اعضای کمیسیون انتخابات این نتایج را به حمایت از دسته‌ی «انتخاباتی دولت‌ساز» به رهبری رییس‌جمهور اشرف غنی، اعلام کرده است. او تأکید کرد: «این‌ها یا پول گرفته و یا تحت تأثیر دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز (به‌خاطر گرفتن پول و یا وعده‌ی چوکی) قرار گرفتند.»

آقای دوستم در ادامه افزود که اگر کسی کمی آگاهی داشته باشد، به حمایت از یکی از دسته‌های انتخاباتی در روند انتخابات «تقلب» نمی‌کرد.

براساس گفته‌های او، رأی «شفاف» هواداران ثبات و همگرایی را نادیده گرفته و دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز که «تیم بازنده بود»، برنده اعلام کرده است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری آنان را «خاین ملی» ملی خواند و گفت که باید آنان به پنجه‌ی قانون سپرده شوند.

در همین حال عبدالرشید دوستم از هواداران دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی و حزب جنبش اسلامی افغانستان که او رهبریت‌اش را به عهده دارد، خواست در برابر اعلام نتیجه‌ی انتخابات خاموش نمانند. چون به گفته‌ی او، «خاموشی خودکشی است».

حین سخنرانی آقای دوستم یکی از همراهانش تلفن را به وی داد و او مجبور شد که سخنرانی خود را متوقف کند. او لحظات بعد صحبت‌های خود را دوباره از سر گرفت و گفت که رییس‌جمهور غنی به او تماس گرفته بود. او به‌دنبال آن در خطاب به هوادارانش گفت که «ملت فروشی» نمی‌کند و به کسی هم «باج» نمی‌دهد.

او تأکید کرد که برای تحقق حق مردمش و اراده‌ی جمعی آنان و تأمین عدالت هرگز معامله نمی‌کند و از تهدید، «پتکه» و «تبلیغات» حریفانش نمی‌ترسند.

معاون اول ریاست‌جمهوری همچنان به هوادرانش گفت که در جریان اعلام نتیجه‌ی انتخابات نبوده و این کار به‌صورت ناگهانی رخ داده است. آقای دوستم از آنان خواست فردا (پنج‌شنبه، 1 حوت) برای پیروزی این دسته، جشن برگزار کنند.

او همچنان از نیروهای امریکایی و ناتو نیز خواست تا زمانی که از هیچ یکی از دسته‌های انتخاباتی تا زمان «روشن‌شدن وضعیت» حمایت نکنند.

این در حالی است که نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز (سه‌شنبه، ۲۹ دلو) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد. براساس این نتایج، اشرف غنی بار دیگر به‌حیث رییس‌جمهور منتخب مردم اعلام شده است.

عبدالله عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی با این نتیجه مخالفت کرده و آن‌را پر از تقلب خوانده است. ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات آقای عبدالله در یک نشست در جمعی از هوادارانش ظاهر شد و گفت که تیم ثبات و همگرایی حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *