افزایش افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در هرات؛ فعالیت در اماکن عمومی محدود شد

افزایش افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در هرات؛ فعالیت در اماکن عمومی محدود شد

واجد روحانی – هرات

موارد مشکوک ویروس کرونا در ولایت هرات افزایش یافته است. آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تا کنون در کنار یک مورد مثبت ویروس کرونا، 9 مورد مشکوک به کرونا به ثبت رسیده است.

او می‌افزاید که شش مورد مشکوک کرونا پس از منتقل‌شدن نمونه‌ها به مرکز کشور منفی اعلام شده است و نمونه‌های سه مورد مشکوک دیگر هم روز سه‌شنبه، 6 حوت به مرکز کشور ارسال شده است. به گفته او، دو تن از افراد مشکوک به ویروس کرونا زنان هستند.

قرنطین‌شده‌ها در بی‌سرنوشتی

ویروس کرونا از کشور ایران به افغانستان شیوع کرده است. بیش‌تر موارد مثبت ویروس کرونا در شهر قم ایران به ثبت رسیده است. افرادی که از شهر قم ایران به کشور باز می‌گردند، به‌دلیل بررسی وضعیت صحی‌شان، در کمپ انصار نگه‌داری می‌شوند.

با رفتن به کمپ انصار، مکان اسکان موقت مهاجران در شهر هرات، 13 تن از شهروندان کشور که در قرنطین به سر می‌بردند، در حالت بی‌سرنوشتی هستند.

علی، یکی از شهروندان افغان که از شهر قم ایران آمده، به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «پنج روز می‌شود که ما را قرنطین کردند و به کمپ انصار آوردند. حالا نه داکتری این‌جا هست و نه امکانات خوبی. من می‌ترسم، اگر یکی از ما کرونا داشته باشد، دیگران را هم می‌گیرد.»

افراد مشکوک به ویروس کرونا در بخش تجرید شفاخانه حوزوی هرات تحت مراقبت قرار دارند.

تیم‌های صحی افزایش پیدا می‌کند

با افزایش افراد مشکوک به ویروس کرونا در هرات، مسئولان صحی این ولایت از افزایش کارمندان صحی در نقطه صفری مرز اسلام قلعه به مرز 10 نفر خبر می‌دهند.

آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات می‌گوید که کمپین‌های آگاهی‌دهی در مورد علایم ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این ویروس، به میزان چشم‌گیری در سطح شهر و ولسوالی‌های هرات افزایش یافته است.

فدامحمد پیکان، معین وزارت صحت عامه کشور که برای بررسی وضعیت افراد مشکوک به ویروس کرونا به هرات سفر کرده، روز سه‌شنبه، 6 حوت در کنفرانس مشترک با عبدالقیوم رحیمی، والی هرات ظاهر شد و از افزایش شایعات مبنی بر کشنده‌بودن ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد.

او می‌گوید: «مردم ما شایعات در مورد کشنده‌بودن، ویروس کرونا باور نکنند. مردم به کارمندان صحی باور داشته باشند. مردم عطسه و سرفه را با کرونا اشتباه نگیرند. کسانی که در این اواخر از ایران به کشور بازگشته‌اند، دو هفته در خانه بمانند.»

مقام‌های افغان بر اقدامات جدی در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأکید کردند.

فعالیت‌های عمومی محدود شد

باشندگان هرات دلهره و هراس دارند که مبادا به ویروس کرونا مبتلا شوند. بیش‌تر این باشندگان برای گشت‌وگذار در سطح شهر از ماسک استفاده می‌کنند و خیابان‌های هرات خلوت‌تر شده است.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که پس از تدویر جلسه با مسئولان و متخصان صحی، تصمیم مبنی بر مسدودشدن حمام‌ها‌، کافی‌شاپ‌ها، تالارها و مراکز عمومی گرفته شده است. او می‌افزاید: «از مردم می‌خواهیم که با ما همگاری کنند، تا جلو شیوع ویروس کرونا را بگیریم. باید جلو برگزاری تجمعات بزرگ گرفته شود، تا خدای نکرده کسی به ویروس کرونا مبتلا نشود.»

اما با وجود هدایت مقام‌های محلی هرات، روز سه‌شنبه، برخی از حمام‌ها و تالارها باز بوده است.

تالارها، حمام‌ها و مراکز آموزشی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در هرات مسدود شد.

بازگشایی مرز اسلام‌قلعه

روز دوشنبه، مرز اسلام‌قلعه به دستور شورای امنیت ملی مسدود شده بود. مسدود بودن مرز باعث گیرماندن صدها تن از شهروندان کشور در نقطه صفری مرز اسلام‌قلعه شد. دفتر شورای امنیت ملی سپس اعلام کرد که مرزهای کشور با ایران به ‌روی رفت‌وآمد باز شده و مردم می‌توانند با رعایت تدابیر صحی به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رفت‌وآمد کنند. اما مسئولان صحی هرات از بازگشایی مرز اسلام‌قلعه ابراز نگرانی می‌کنند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «از نظر صحت عامه قابل نگرانی هست، هر کسی که از ایران می‌آید، ممکن اعراض و علایم ویروس کرونا را نداشته باشد و ما با تب‌سنج و چک پیدا نکنیم و طبیعتا باز بودن مرز اسلام قلعه جای نگرانی هست.»

عبدالحکیم تمنا می‌گوید تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا در مرز اسلام قلعه دشوار است.

بلند رفتن قیمت‌ها

با شیوع ویروس کرونا در شهر هرات، قیمت برخی از مواد غذایی، گاز مایع و ماسک به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است. هم اکنون قیمت هر ماسک ساده در بازار هرات 20 افغانی است و قیمت هر کیلو گاز مایع نیز 10 افغانی افزایش یافته است.

باشندگان هرات از حکومت می‌خواهند که در راستای نظارت بر بازار اقدام کند. اما عبدالقیوم رحیمی، والی هرات اطمینان می‌دهد که به گونه‌ی جدی از قیمت مواد اولیه در بازار نظارت خواهد شد.

هم اکنون در هرات کمبود ماسک وجود دارد، اما فدا محمد پیکان، معین وزارت صحت عامه می‌گوید که یک شرکت ساخت دارو در هرات، توانایی تولید مقدار زیاد ماسک را دارد تا مشکل کمبود ماسک در هرات برطرف شود. او می‌افزاید که به‌زودی این شرکت به تولید ماسک اقدام خواهد کرد.

قیمت ماسک در هرات افزایش یافته است.

تلاش برای بسیج در مقابل کرونا

گروهی از جوانان در هرات، برای مقابله با ویروس کرونا دست به کار شده‌اند. این گروه در قسمت‌های مختلف شهر هرات، اقدام به توزیع ماسک و بروشورها در مورد علائم ویروس کرونا کرده‌اند.

مسعود مسلم، یک تن از این افراد به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که کمپین آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا و توزیع ماسک به گونه‌ی رایگان در سطح شهر و ولسوالی‌های هرات همچنان ادامه خواهد داشت.

او می‌افزاید: «همگی ما باید برای مبارزه با ویروس کرونا بسیج شویم. برخی از مردم توانایی خریداری ماسک را ندارند. من از دیگر افراد هم می‌خواهم که بروشورها و ماسک‌ را به گونه‌ی رایگان در اختیار مردم قرار دهند.»

جوانان هرات برای توزیع ماسک و بروشور به گونه‌ی رایگان در شهر مصروف هستند.

موارد مشکوک به غور رسید

یک مورد مشکوک ویروس کرونا در غور به ثبت رسیده است. مقام‌های محلی غور، از افزایش افراد مشکوک به ویروس کرونا نگران هستند. ناصر خاضع، والی غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که فرد مشکوک به ویروس کرونا در شفاخانه مرکزی این ولایت جهت مراقبت شدید قرار دارد.

او می‌افزاید که جلسه اضطراری در مورد کرونا برگزار شده و قرار است که در بخش مراقبت از مبتلایان احتمالی به ویروس کرونا اقداماتی روی دست گرفته شود. والی غور از کمبود امکانات صحی، برای مراقبت از افراد مشکوک به ویروس کرونا خبر می‌دهد. او از حکومت می‌خواهد که در راستای بلند بردن امکانات برای تشخیص و مراقبت از افراد احتمالی مشکوک به ویروس کرونا اقدام کند.

هر چند که برخی‌ها، از ثبت مورد مشکوک ویروس کرونا در فراه خبر داده‌اند، اما عبدالجبار شایق، رییس صحت عامه فراه در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که یک فرد به آنفلوانز مصاب شده بود، اما علایم ویروس کرونا نداشته است.

او می‌افزاید که روزانه تا یک هزار تن از شهروندان کشور از طریق بندر شیخ ابونصر فراهی وارد کشور می‌شوند.

به گفته او، سه کارمند صحی با یک موتر آمبولانس در مرز مستقر هستند.