زنان هرات: از رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان نگران هستیم

اطلاعات روز – هرات: شماری از زنان در ولایت هرات از احتمال رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان از زندان‌های کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

این زنان امروز (دوشنبه، 12 حوت) در یک همایش در هرات تأکید کردند که در مورد آزادی زندانیان طالبان باید در مذاکرات بین‌الافغانی توافق کامل صورت بگیرد.

به گفته‌ی این زنان، در صورتی که تصمیم بر رهایی زندانیان گرفته شود، باید توازن میان شمار زندانیان هر دو طرف (دولت و طالبان) مراعات شود.

حلیمه سلیمی، مسئول شبکه زنان افغان در هرات گفت: «باید میکانیزم واضح با جزییات تطبیق پروسه حقوقی و چگونگی ادغام مجدد محبوسین در جامعه تدابیر خاص اتخاذ گردد و توازن در تعداد زندانیان هر دو طرف رعایت شود.»

خانم سلیمی افزود که باید نقش زنان در روند مذاکرات بین‌الافغانی نادیده گرفته نشود تا آنان بتوانند از حقوق و دست‌آوردهای 18 ساله‌ی‌شان در میز مذاکره با طالبان دفاع کنند.

عزیزه خیراندیش، یکی دیگر از فعالان حقوق زن به روزنامه اطلاعات روز گفت که نگران عقب‌گرد به دوران طالبان است. او تأکید کرد که در روند صلح باید نقش زنان برجسته شود.

خانم خیراندیش گفت: «ما باید دادخواهی کنیم، در میز مذاکره با طالبان به‌صورت معنی‌دار تا زنان حقوق‌شان نادیده گرفته نشود. از جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه می‌خواهیم که توافقنامه‌ی صلح را تضمین کنند. کشورهای منطقه هم باید دست از حمایت از گروه‌های مسلح بردارند تا آتش جنگ روشن نشود.»

زنان هرات خواستار آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح و برقراری آتش‌بس هستند و از امریکا و متحدانش نیز می‌خواهند که به‌گونه‌ی مسئولانه افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان روز شنبه هفته‌ی جاری در قطر امضا شد. طالبان می‌گویند که براساس این توافق‌نامه‌ باید پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، پنج‌هزار زندانی این گروه در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان آزاد شوند.

رییس‌جمهور اشرف غنی اما روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که هیچ تعهدی از سوی دولت افغانستان برای آزادی پنج‌هزار زندانی طالبان وجود ندارد. او گفت که آزادی زندانیان می‌تواند شامل آجندای مذاکره شود، اما هرگز پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات شده نمی‌تواند.

به دنبال این اظهارات آقای غنی، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا در مصاحبه با تلویزیون «سی‌بی‌اس» گفته است: «شماری از مردم چیزهای زیادی می‌گویند. سروصداهای زیادی خواهند بود. همه‌ی این‌ها برای جلب توجه و دیده شدن در رسانه‌ها رقابت می‌کنند. اما آنچه مهم است، اقدامات ما است.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *