طالبان: پیش از آغاز مذاکرات، در مورد آزادی شش‌هزار زندانی باید تصمیم گرفته شود

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرد که هیأت این گروه با یک هیأت شش نفری حکومت افغانستان که چندی پیش به قطر آمده بود، تا کنون دیداری نداشته است.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امروز (سه‌شنبه، 13 حوت) در یک پیام تویتری گفته است که پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغای باید مسئولین زندان‌های طالبان و دولت افغانستان باهم بنشینند و در مورد آزادی شش هزار زندانی فیصله کنند.

شش هزار زندانی شامل پنج‌هزار زندانی طالبان و یک‌هزار زندانی دولت افغانستان می‌شوند.

حکومت افغانستان در هشتم حوت یک هیأت شش نفره را برای انجام گفت‌وگوهای مقدماتی با طالبان به دوحه، پایتخت قطر فرستاده بود.

سالم شاه اعتمادی از شورای امنیت، ذکیه عادلی معاون وزارت عدلیه، عبدالخالق بالاکرزی معاون وزارت دولت در امور صلح، فیض الله ذکی، مولوی مظفری و‌ توتاخیل رییس زندان‌ها اعضای این هیأت بودند.

این در حالی است که طالبان آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان را به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تعیین کرده است. قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی در بیستم حوت آغاز شود

در مورد آزادی پنج‌هزار زندانی طالبان، این گروه با امریکا نیز به توافق رسیده است. براساس توافق دو طرف، پنج‌هزار زندانی طالبان باید پیش از نهم مارچ در ازای یک هزار زندانی دولتی که نزد طالبان به‌سر می‌برند، آزاد شوند تا پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

رییس‌جمهور اشرف غنی اما می‌گوید که هیچ تعهدی برای آزادی پنج‌هزار زندانی طالب وجود ندارد. او دو روز پیش در یک نشست خبری گفت که آزادی زندانیان طالبان می‌تواند شامل آجندای مذاکرات بین‌الافغانی شود، اما پیش‌شرطی برای آغاز این مذاکرات شده نمی‌تواند.

آقای غنی امروز در نشستی در ولایت ننگرهار نیز خطاب به گروه طالبان گفت در صورتی که شما برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزادی پنج‌هزار زندانی را شرط می‌گذارید، دولت افغانستان نیز شروطی دارد.

او گفت اگر طالبان آزادی زندانیان خود را می‌خواهند، باید بگویند که چه وقت از پاکستان بیرون می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *