عکس: آرشیف

از سرگیری عملیات نظامی طالبان؛ سازمان ملل خواهان ادامه‌ی کاهش خشونت شد

اطلاعات روز: یک روز پس از اعلام طالبان مبنی بر از سرگیری عملیات این گروه در برابر نیروهای افغان، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) یک بار دیگر خواهان تداوم کاهش خشونت شده است.

سازمان ملل در دهم حوت نیز از تکمیل موفقانه‌ی هفت روز کاهش خشونت استقبال کرده و خواهان ادامه‌ی کاهش خشونت در افغانستان شده بود.

یوناما امروز (سه‌شنبه، 13 حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که کاهش خشونت باید برای حفظ و بهبود فضا برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ادامه یابد تا در نهایت به یک آتش‌بس دایمی و توافق سیاسی پایدار منجر شود.

در این اعلامیه آمده است: «بعد از گزارش‌ها در مورد آغاز دوباره‌ی عملیات نظامی طالبان، ملل متحد برای حفظ و بهبود فضا جهت آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که باید به یک آتش‌بس دایمی و توافق سیاسی پایدار منتج گردد، خواهان تداوم کاهش خشونت‌ها گردید.»

پیشتر جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان نیز خواهان ادامه‌ی کاهش خشونت میان طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان شده بود.

در همین حال، رولاند کوبیا، نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز از سرگیری خشونت‌ها را خلاف روحیه‌ی توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان خوانده است.

آقای کوبیا در یک پیام تویتری نوشته است که اکنون زمان «خودنمایی» نه، بلکه زمانی برای اعتمادسازی و حرکت سازنده و رو به جلو است.

دوره‌ی کاهش خشونت در افغانستان در سوم حوت آغاز و در دهم حوت به پایان رسید. کاهش خشونت به‌عنوان پیش‌شرطی برای امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان تعیین شده بود.

در نهایت، امریکا از اجرای طرح کاهش خشونت ابراز رضایت کرد و در روز اخیر دوره‌ی کاهش خشونت توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان را در قطر امضا کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *