زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: افزایش خشونت تهدیدی برای توافق‌نامه‌ی صلح است

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که افزایش خشونت‌ها تهدیدی برای توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان است و باید «فورا» کاهش یابد.

آقای خلیل‌زاد امروز (پنج‌شنبه، 15 حوت) در رشته‌تویتی گفته که او دو شب پیش با ملا برادر، معاون سیاسی گروه طالبان زندانیان دیداری داشته و در مورد کاهش خشونت‌ها و تبادله‌ی زندانیان طالبان و دولت افغانستان صحبت کرده است.

او گفته است که باید تمامی طرف‌های افغان از فرصت تاریخی پیش‌آمده برای دستیابی به صلح استفاده کنند و خشونت‌ها را کاهش دهند.

آقای خلیل‌زاد همچنان گفته است که امریکا به تسهیل مبادله‌ی زندانیان طالبان و دولت افغانستان مطابق توافق‌نامه‌ی امریکا و گروه طالبان با دو طرف متعهد است.

او افزوده است که امریکا از خواست طرف‌ها برای رهایی زندانیان حمایت می‌کند.

آقای خلیل‌زاد در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان روز شبنه (10 حوت) در قطر امضا شد. زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر این توافق‌نامه را امضا کردند.

براساس این توافق‌نامه، امریکا در ۱۳۵ روز شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ی نیروهای امریکایی و ائتلاف نیز در جریان ۹.۵ ماه پس از آن پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد.

از سویی هم، براساس این توافق‌نامه، قرار است مذاکرات بین‌الافغانی تا پنج روز آینده (20 حوت) آغاز شود. طالبان آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان را به‌عنوان پیش‌شرطی برای این مذاکرات تعیین کرده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی اما می‌گوید که هیچ تعهدی برای آزادی پنج‌هزار زندانی طالب وجود ندارد. او چهار روز پیش در یک نشست خبری گفت که آزادی زندانیان طالبان می‌تواند شامل آجندای مذاکرات بین‌الافغانی شود، اما پیش‌شرطی برای آغاز این مذاکرات شده نمی‌تواند.

آقای غنی همچنان در ۱۳ حوت در نشستی در ولایت ننگرهار خطاب به گروه طالبان گفت در صورتی که شما برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزادی پنج‌هزار زندانی را شرط می‌گذارید، دولت افغانستان نیز شروطی دارد.

او گفت اگر طالبان آزادی زندانیان خود را می‌خواهند، باید بگویند که چه وقت از پاکستان بیرون می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *