اشرف غنی فرمان آزادی 5000 زندانی گروه طالبان را امضا کرد

اطلاعات روز: محمداشرف‌غنی فرمان عفو مجازات و آزادی پنج هزار زندانی گروه طالبان را امضا کرد. براساس این فرمان، پنج‌هزار زندانی گروه طالبان به‌مناسبت آغاز و انجام مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و این گروه از زندان آزاد می‌شوند.

در این فرمان آقای غنی که شب گذشته (سه‌شنبه، 20 حوت) منتشر شده، آمده است که در گام نخست روند آزادسازی 1500 زندانی گروه طالبان از روز شنبه هفته آینده (24 حوت) آغاز و روزانه 100 زندانی برای نشان‌دادن حسن نیت از زندان ولایت پروان آزاد خواهند شد.

در ماده‌ی اول این فرمان آمده است که پیش از آزادسازی زندانیان، از آنان تعهد کتبی گرفته می‌شود تا دوباره به صف جنگ برنگردند. همچنان زندانیانی که قرار است آزاد شوند باید روند بیومتریک را نیز سپری کنند.

در ماده‌ی سوم این فرمان نیز آمده است که پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیأت حکومت و طالبان، در هر دو هفته به تعداد 500 زندانی گروه طالبان که در مجموع 3500 نفر می‌شوند، به شرطی آزاد خواهند شد که سطح خشونت‌ها در کشور به‌طور چشم‌گیر کاهش یابد.

براساس ماده‌ی چهارم این فرمان، دفتر شورای امنیت ملی مسئولیت تطبیق این فرمان را به عهده دارد و دیگر ادارات ذی‌ربط نیز مکلف شده‌اند که در این زمینه به صورت همه‌جانبه همکاری کنند.

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در یک پیام تویتری گفته است براساس فهرستی که طالبان ارایه کرده‌اند، روند آزادسازی زندانیان این گروه از روز شنبه آغاز خواهد شد. به گفته‌ی او، طالبان نیز تعهد کرده‌اند که ۱۰۰۰ زندانی دولت افغانستان را رها کنند.

رهایی پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان نیز مطرح شده است. طالبان نیز آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را به آزادی زندانیان‌شان مشروط کرده‌اند.

در تازه‌ترین ابراز نظر، روز گذشته سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام تویتری اعلام کرد که برای جلوگیری از جعل، فهرست 5000 هزار زندانی این گروه در اختیار امریکا قرار گرفته است.

آقای شاهین همچنان نوشته بود که «این افراد یا در دشتی به ما تحویل داده شوند یا هم پس از تصدیق هیأت ما در داخل زندان، اما مشروط بر این‌که همان افرادی باشند که در فهرست شاملند».

اشرف غنی پیش از این با آزادسازی زندانیان طالبان پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مخالف بود. او باری گفته بود که هیچ تعهدی برای آزادی 5000 زندانی طالبان وجود ندارد. پس از آن، او در ننگرهار برای آزادی زندانیان طالبان شرط تعیین کرد و گفت اگر طالبان آزادی زندانیان‌شان را می‌خواهند، در نخست باید بگویند که «چه وقت از پاکستان بیرون می‌شوند»؟

براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، قرار بود زندانیان طالبان و دولت افغانستان پیش از بیستم حوت آزاد و مذاکرات بین‌الافغانی نیز در بیستم حوت آغاز شود، اما هنوز ترکیب هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان مشخص نشده است.

دیدگاه‌های شما
  1. خادم تحصیل کرده امریکا داکتر خلیلزاد و نوکر بیسواد پاکستان ملا برادر با امضای قرارداد ننگین دوهه اینطور یک تیشه کاری به ریشه درخت وطن پدران خود زدند که اگر زیاد تر غافل شویم چند سال بعد تنه اش را در راولپندی پیدا خواهیم کرد. پاکستان چهل سال ما را بازی داد که اسلام در خطر است حالانکه وطن ابایی خود را بنام جهاد نامقدس بر باد کردیم. درمعاهده گندمک یعقوب خان استقلال خارجی و در معاهده دیورند عبدلرحمان خان خاک افغانستان را به انگلیس فروخت. با نهایت تاسف قرارداد ننگین دوهه مساوی به معاهده گندمک جمع معاهده دیورند است که به اساس ان استقلال و باقی خاک این وطن مفت به پاکستان تعلق خواهد گرفت. حالا تلاش ها برای آزادی هزاران درنده وحشی که آخرین ابزار فشار دولت افغانستان مقابل طلبان است در راه است. خداوندمردم ما را متوجه این خطرکه متوجه خاک و جان ماست بکند که اینبار باز بازی نخوریم و پیش از اینکه دیر شود پشت همین حکومت برحال اشرف غنی با تمام کاستی هایش ایستاده شویم در غیر آن همه چیز را به پاکستان بای خواهیم داد. خداوند به حال همین بیوه و یتیم و بیچاره این وطن رحم کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *