مایک پمپئو با معاون سیاسی طالبان در قطر دیدار کرد

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا پس از سفر به کابل و دیدار با محمداشرف و عبدالله عبدالله به قطر رفت و در آنجا با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان دیدار کرده است.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته‌تویتی گفته است که دو طرف در این دیدار که ناوقت دیروز (دوشنبه، 4 حمل) صورت گرفته، در مورد تطبیق «بیشتر» مفاد توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان و آزادی زندانیان این گروه بحث کرده‌اند.

شاهین افزوده است که وزیر خارجه‌ی امریکا و ملا عبدالغنی برادر در این دیدار تأکید کرده‌اند که تطبیق جدی موافقت‌نامه راه را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و رسیدن افغان‌ها به یک توافق‌نامه باز می‌کند.

دو طرف افزوده‌اند که عملی‌کردن توافق‌نامه‌ی امریکا همچنان زمینه را برای بحث در مورد نوعیت نظام سیاسی آینده‌ی افغانستان و رسیدن به صلح دایمی و آتش‌بس نیز فراهم می‌کند.

همچنان براساس گفته‌های سهیل شاهین، وزیر خارجه‌ی امریکا اطمینان داده است که نیروهای امریکایی براساس موافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، در حال خارج‌شدن هستند.

این در حالی است که مایک پمپئو دیروز به کابل آمد و با محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار کرد. وزارت خارجه‌ی امریکا پس از دیدارها در اعلامیه‌ای ضمن انتقاد تند از اختلافات موجود سیاسی در افغانستان، گفته است که این اختلافات «رابطه‌ی مستقیم با امنیت ملی امریکا» دارد و واشنگتن کمک یک میلیارد دالری اش به کابل را قطع می‌کند.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که رهبران افغانستان از تسهیل زمینه برای آزادی زندانیان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان طالبان نیز غافل مانده‌اند. براساس گفته‌های وزارت خارجه‌ی امریکا، رهایی زندانیان می‌تواند به رسیدن به یک توافق سیاسی و فراهم کردن آتش‌بس گسترده کمک کند.

مطابق توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان که در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در شهر دوحه به امضا رسید، قرار بود پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک هزار زندانی دولت افغانستان آزاد و مذاکرات بین‌الافغانی نیز در بیستم حوت آغاز شود، اما تا کنون نه زندانی‌ای آزاد شده و نه هم مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شده است.

از سویی هم، دو روز پیش (شنبه، 2 حمل) نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم میان هیأت فنی دولت افغانستان و گروه طالبان برای بحث روی موضوع رهایی زندانیان، از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *