اشرف غنی: تا یک سال آینده یک میلیارد دالر از مصارف سکتورهای امنیتی صرفه‌جویی شود

اطلاعات روز: محمداشرف غنی برنامه‌ی صرفه‌جویی موثر یک میلیارد دالر در سکتور امنیتی را از سه سال به دو سال تقلیل داده است.

آقای غنی به وزارت‌خانه‌های دفاع، داخله و مالیه هدایت داده است که طی یک سال آینده باید یک میلیارد دالر در مصارف سکتور امنیتی و دفاعی صرفه‌جویی صورت گیرد.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری که امروز (چهارشنبه، 6 حمل) منتشر شده، آمده است که آقای غنی با معینان مالی، اداری و تأمیناتی وزارت‌های دفاع، داخله و مالیه از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای غنی همچنان خطاب به معینان وزارت‌های یادشده گفته است که صرفه‌جوی در سکتورهای امنیتی نباید روی ارایه‌ی خدمات باکیفیت به نیروهای امنیتی تأثیر بگذارد.

اشرف غنی همچنان گفته است که کمک‌های بین‌المللی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه دارد، اما تأکید کرده است که صرفه‌جوی و اجتناب از مصارف بی‌جا در تماس سطوح دولت گام اساسی برای رسیدن افغانستان به خودکفایی است.

در این ویدیو کنفرانس، معینان وزارت‌‌‌های یاد شده از صرفه‌جویی در سکتور امنیتی و دفاعی از طریق اصلاحات و جلوگیری از مصارف بیجا و غیرموثر به اشرف غنی گزارش داده و گفته‌اند که طی یک سال گذشته مبلغ 300 میلیون دالر صرفه‌جوی شده است.

در همین حال، آقای غنی به معینان وزارت‌های دفاع، داخله و مالیه هدایت داده است که تا پنج روز آینده طرح‌های‌شان را برای تطبیق برنامه‌ی صرفه‌جویی در دو سال آینده آماده کنند.

به گفته‌ی او، این طرح شامل جلوگیری از تورم تشکیلاتی و تراکم در قرارگاه‌های مرکزی این وزارت‌ها، اکمالات از طریق یک میکانیزم مشترک، وصل شدن تمام مراکز نیروهای امنیتی به انرژی برق به‌منظور جلوگیری از مصارف گزاف در مواد سوخت، بازنگری در شیوه‌ی خریداری وسایط و حفظ و مراقبت از آن و… باشند.

غنی به کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز هدایت داده است که برنامه‌ی صرفه‌جویی از مصارف غیرضروری در سیستم خدمات ملکی افغانستان را طرح و عملی کند.

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا دو روز پیش برای میان‌جی‌گری میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به کابل آمد. او با غنی و عبدالله جداگانه دیدار کرد.

ساعاتی پس از سفر پمپئو به کابل، وزارت خارجه‌ی امریکا اعلامیه‌ی تُندی را منتشر کرد که محتوای آن از تلاش‌های بی‌نتیجه‌ی او برای یافتن یک توافق سیاسی بین رهبران افغانستان حکایت داشت.

در این اعلامیه آمده است که به دلیل ادامه‌ی اختلافات میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، امریکا تصمیم گرفته است که یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به کابل را قطع کند.

در واکنش به این اعلامیه، محمداشرف غنی روز گذشته در پیامی خطاب به مردم افغانستان گفت که از کمک‌های ایالات متحده‌ی امریکا به افغانستان تشکری می‌کند، اما کاهش کمک‌های امریکا تأثیر مستقیم بالای بخش‌ها و سکتورهای کلیدی افغانستان نخواهد داشت.

او گفت که برای حالات غیرمترقبه از قبل برنامه‌های مدون و اساسی را طرح کرده‌اند. غنی افزود که تلاش خواهند کرد که با روش ریاضتی و جستجوی منابع بدیل خلاها را پر کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *