وزیر خارجه امریکا ابراز خوشبینی کرد که رهبران افغان با هم کنار بیایند

اطلاعات روز: وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا ابراز خوشبینی کرده است که رهبران افغان اختلافات سیاسی شان را حل کرده و با هم کنار خواهند آمد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌‎ی ایالات متحده‌ی امریکا دو روز پس از سفر بی‌نتیجه‌اش به کابل، ابراز خوشبینی کرده است که اشرف غنی و عبدالله عبدالله اختلافات سیاسی‌شان را حل کرده و با هم کنار بیایند.

آقای پمپئو روز گذشته (چهارشنبه، 6 حمل) پس از نشست جی 7 در مقر وزارت خارجه‌ی امریکا به خبرنگاران گفته است که در سفرش به کابل رهبران افغان را ترغیب کرده است تا به تعهدات‌شان به اعلامیه‌ی مشترک امریکا – افغانستان پابند بمانند.

او همچنان از تمام رهبران سیاسی افغان و گروه طالبان خواسته است که به‌خاطر منافع مردم افغانستان باهم کنار بیایند. او افزوده است: «خوشبینم که آنان با هم کنار خواهند آمد.»

این در حالی است که پمپئو روز دوشنبه (4 حمل) در یک سفر غیرمنتظره به کابل آمد. او با اشرف غنی و عبدالله عبدالله به‌طور جداگانه دیدار کرد.

ساعاتی پس از سفر او به کابل، وزارت خارجه‌ی امریکا اعلامیه‌ی تُندی را منتشر کرد که محتوای آن از تلاش‌های بی‌نتیجه‌ی او برای یافتن یک توافق سیاسی بین رهبران افغانستان حکایت داشت.

عبدالله عبدالله نیز اعلام کرد که سفر پمپئو به کابل فرصت خوبی برای حل بحران سیاسی موجود در کشور بود، اما از این فرصت استفاده‌ی خوب صورت نگرفت.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه امریکا آمده است که به دلیل ادامه‌ی اختلافات میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، امریکا تصمیم گرفته است که یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به کابل را قطع کند.

از سویی هم، یک دیپلمات ارشد امریکایی می‌گوید که دوام اختلاف سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله «بازی کردن با آتش» است و هدف از تصمیم اخیر امریکا این است تا دو رهبر سیاسی را متوجه پیامدهای رفتار شان بسازد.

این دیپلمات ارشد که نخواسته از وی نامی برده شود، گفته است که اختلاف سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله خطرات جدی را متوجه افغانستان و منافع امریکا می‌سازد و نباید «مسأله دو تیم خرد» مشکل کلان را برای افغانستان به وجود بیاورد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *