شورای امنیت ملی: طالبان مردم عام را اسیر می‌کنند تا هزار زندانی را تکمیل کنند

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید این ادعای گروه طالبان که آنان حدود هزار زندانی دولتی در اختیار دارند، درست نیست و آنان سعی می‌کنند که با اسیرکردن مردم ملکی این فهرست را تکمیل کنند.

جاوید فیصل، سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز (شنبه، نهم حمل) در یک کنفرانس خبری گفت از آن‌جا که طالبان به خشونت‌هایش ادامه می‌دهد و کشور درگیر جنگ است، فهرست زندانیان دولتی که نزد طالبان اسیرند مدام در حال تغییر است.

به گفته‌ی او حکومت هرچند فهرست افرادی را که در بند طالبان هستند با این گروه شریک کرده، اما این فهرست مدام در حال تغییر است و دولت اطمینان ندارد که طالبان هزار زندانی در اختیار داشته باشند.

به گفته‌ی آقای فیصل، طی سال‌های گذشته قوای مسلح افغانستان با راه‌اندازی عملیات‌های ویژه بیش از 260 نفر را از بند طالبان آزاد کرده‌اند.

آقای فیصل اضافه کرد: «توقع ما از طالبان این است که دیگر فقط برای این‌که تعداد زندانیان را تکمیل کنند، مردم بی‌گناه ما را اسیر نکنند و به پروسه صلح آسیب نزنند.»

با این حال او گفت که طبق حکم رییس‌جمهور، تا دو روز آینده حدود 100 زندانی طالب از بند حکومت آزاد می‌شوند.

به گفته‌ی آقای فیصل این زندانیان با در نظرداشت سن، وضعیت صحی و آسیب‌پذیری آنان در برابر ویروس کرونا انتخاب می‌شوند.

پیش‌تر دولت‌های افغانستان، امریکا و قطر، صلیب سرخ و گروه طالبان توافق کرده‌ بودند که روند رهایی زندانیان تا سه‌شنبه، 12 حمل آغاز شود.

«یک هیأت طالبان در آینده‌ی نزدیک به کابل می‌آید»

سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفت که قرار است در روزهای آینده یک هیأت طالبان به کابل بیاید و با حکومت افغانستان رودررو مذاکره کند: «طالبان در نهایت پس از سال‌ها، حاضر شدند که با حکومت افغانستان گفت‌وگو کند.»

آقای فیصل در مورد زمان دقیق سفر هیأت طالبان به کابل جزئیاتی ارایه نکرد، اما گفت که این کار در آینده‌ی نزدیک انجام خواهد شد.

او اضافه کرد که دولت برای حسن نیست، امنیت هیأت طالبان را تأمین و مسایل لوژیستکی آنان را فراهم کند.  

دفتر شورای امنیت ملی در حالی از سفر هیأت طالبان به کابل خبر می‌دهد که خشونت‌های طالبان همچنان ادامه دارد. در حدی که امروز جنگ‌جویان طالب حملات شدیدی را بر مرکز ولسوالی یمگنان ولایت بدخشان انجام دادند؛ حمله‌ی که به گفته وزارت دفاع ملی افغانستان، دفع شده است.

در ادامه سخن‌گوی شورای امنیت افغانستان از طالبان خواست که به آتش‌بس تن دهند و از کشتار مردم افغانستان دست بکشند تا پروسه صلح خوب به پیش برود.

نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان پیش از این دو بار از طریق ویدیوکنفرانس در مورد آزادی زندانیان گفت‌وگو کرده‌ بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *