امریکا به رهبران افغان: یا با طالبان توافق کنید یا به‌صورت کامل از افغانستان خارج می‌شویم

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به رهبران افغان هشدار داده است در صورتی که با طالبان به توافق نرسند، برعلاوه قطع کمک یک میلیارد دالری،  دونالد ترمپ می‌تواند نیروهای امریکایی را نیز به گونه‌ی کامل از افغانستان خارج کند.

شبکه‌ی تلویزیونی ان بی سی نیوز به نقل از مقام‌های ارشد امریکایی نوشته است که پمپئو در سفر دو هفته قبلش به کابل این موضوع را با عبدالله و غنی مطرح کرده است.

بر اساس توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، باید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به تاریخ بیستم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی برگزار می‌شد، اما این کار به دلیل اختلاف‌ها میان عبدالله و غنی و همچنان تعلل حکومت در بخش رهایی زندانیان طالب، هنوز انجام نشده است.

مایک پمپئو حدود دو هفته قبل طی یک سفر از قبل اعلام‌نشده به کابل آمد. او آمده بود که از محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بخواهند که روی تشکیل یک حکومت همه‌شمول توافق کنند، اما بی‌هیچ دست‌آوردی به امریکا برگشت.

به دنبال آن وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که به دلیل ادامه‌ی اختلاف میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، امریکا تصمیم گرفته است که یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به کابل را قطع کند.

پس از قطع کمک یک میلیارد دالری نیز وزارت خارجه امریکا تا کنون چندین بار روی تشکیل یک حکومت همه‌شمول تأکید کرده است.

آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه‌ی امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی دیروز در تویتی نوشت: «در حالی که جهان تحت فشار ویروس کرونا و اثرهای ویران‌گر اقتصادی آن قرار دارد، رهبران افغان اهداف شخصی‌شان را بر رفاه مردم افغانستان ترجیح می‌دهند. در چنین وضعیت، کمک‌کنندگان جهانی از آجنداهای شخصی رهبران افغان خسته و ناامید شده‌اند.»

تنش میان اشرف غنی و عبدالله بر سر نتیجه‌ی انتخابات ششم میزان همچنان پابرجاست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *