اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان داعش

پاسخ افغانستان به پاکستان: با اسلم فاروقی مطابق قانون کشور خود برخورد می‌کنیم

اطلاعات روز: یک روز پس از درخواست پاکستان از افغانستان مبنی بر سپردن اسلم فاروقی، رهبر شاخه‌ی خراسان داعش به آن کشور، وزارت خارجه‌ی افغانستان اعلام کرده است که با اسلم فاروقی براساس قوانین نافذه‌ی افغانستان در این کشور برخورد می‌شود.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه که امروز (جمعه، 22 حمل) منتشر شده، آمده است که درخواست پاکستان را مبنی بر سپردن اسلم فاروقی به آن کشور، دریافت کرده است.

در اعلامیه آمده است که میان کابل و اسلام‌آباد هیچ گونه پیمان استرداد افراد متهم و مجرم وجود ندارد و به این دلیل با اسلم فاروقی، رهبر شاخه‌ی خراسان گروه داعش براساس قوانین نافذه‌ی افغانستان در این کشور برخورد می‌شود.

وزارت خارجه افزوده است که اسلم فاروقی در افغانستان جنایات زیادی را انجام داده و عملیات زیادی به رهبری او انجام شده است که در نتیجه‌ی آن شماری از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان کشته شده‌اند.

به گفته‌ی وزارت خارجه، افغانستان هیچ فرقی میان تروریستان قایل نمی‌شود و با همه یکسان برخورد می‌کند و در عین حال به تمام تعهدات در راستای مبارزه با تروریزم پابند است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است: «از آن‌جایی که میان افغانستان و پاکستان هیچ‌گونه پیمان استرداد افراد متهم و مجرم وجود ندارد، با اسلم فاروقی براساس قوانین نافذه‌ی افغانستان برخورد می‌شود.»

وزارت خارجه در ادامه افزوده است که افغانستان و پاکستان می‌تواند در چوکات برنامه‌ی عمل مشترک صلح و آرامی، به‌گونه‌ی مشترک در راستای تبادل اطلاعاتی تلاش کنند که دو کشور را در امر مبارزه با تروریزم کمک کند.

وزارت خارجه‌‎ی پاکستان روز گذشته با احضار سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، خواهان استرداد اسلم فاروقی شده بود. در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان آمده بود که این کشور می‌خواهد درباره‌ی «فعالیت‌های ضدپاکستانی» اسلم فاروقی، از او بازجویی کند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در تاریخ شانزدهم حمل اعلام کرد که «عبدالله اورکزی»، مشهور به اسلم فاروقی، رهبر شاخه‌ی خراسان گروه داعش را همراه با 19 عضو دیگر این گروه بازداشت کرده است.

چهار روز پس از آن، دیدبان حقوق بشر از دولت افغانستان خواست تا علیه اسلم فاروقی اقامه دعوا نموده و وی را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

در اعلامیه‌ی دیدبان حقوق بشر آمده بود که دولت افغانستان «باید به دلیل نقش ادعا شده‌ی اسلم فاروقی در هدایت حملات علیه غیرنظامیان در افغانستان، اتهامات مربوط به جنایات جنگی را برعلیه او اقامه نماید.»

اسلم فاروقی باشنده‌ی اصلی قریه‌ی «اورکزی ایجنسی» ایالت خیرپشتونخواه پاکستان است. او پس از کشته‌شدن ابوسعید باجوری، رهبر پشین شاخه‌ی خراسان داعش، به عنوان والی‌نام‌نهاد خراسان این گروه در افغانستان فعالیت داشته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *