زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: رهبران افغان باید مردم و کشورشان را در اولویت قرار دهند

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‎‌ی امریکا برای صلح افغانستان از اعلامیه‌ی ناتو خواستار کاهش خشونت از سوی طالبان و پایان به بحران سیاسی از سوی رهبران افغان شده بود، استقبال کرده است.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته (جمعه، 5 ثور) در رشته‌تویتی همچنان نوشته است که ایالات متحده و متحدانش، در حقیقت جامعه جهانی از رهبران افغان می‌خواهند تا کشور و مردم‌شان را در اولویت قرار دهند.

خلیل‌زاد نوشته است: «توافق‌نامه‌ی ایالات متحده و طالبان یک فرصت تاریخی به افغانستان فراهم نموده است. ایالات متحده و متحدینش، در حقیقت جامعه جهانی، از رهبران افغان می‌خواهند تا کشور و مردم شان‌را در اولویت قرار دهند.»

او همچنان گفته است که ناتو نیاز برقراری آتش‌بس برای امور بشری را تکرار کرده تا به مدیریت شیوع ویروس کرونا کمک شود، از طالبان خواستند تا خشونت را کاهش دهند، از حکومت افغانستان خواستند تا بحران سیاسی را پایان بدهند و همچنان از تمام جناح‌ها خواسته که برای رهایی زندانیان سریع‌تر اقدام کنند.

خلیل‌زاد در ادامه نوشته است که به جلورفتن یا گیرماندن افغانستان در جنگ، فقر و مریضی بستگی به این دارد که جناح‌ها با چه فوریت و چه نیتی به این اقدامات می‌پردازند.

روز گذشته سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در اعلامیه‌ای از طالبان خواسته بود که خشونت‌ها را به‌گونه‌ی فوری کاهش داده و برای مذاکره با دولت افغانستان آماده شوند. این سازمان از رهبران افغان نیز خواسته بود که تنش‌های سیاسی را حل و برای تشکیل یک حکومت همه‌شمول متهد شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *