خلیل‌زاد: رمضان برای غنی و عبدالله فرصتی است که در آن منافع افغانستان را بر منافع شخصی‌شان ترجیح بدهند

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که ماه رمضان به محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله فرصتی فراهم می‌کند تا منافع کشور را بر منافع شخصی‌شان ترجیح دهند.

آقای خلیل‌زاد امروز (یک‌شنبه، 7 ثور) در رشته‌تویتی گفته است: «رمضان به رهبران افغان، رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله، فرصتی پیشکش می‌کند تا منافع کشور را بر منافع شخصی‌شان ارجحیت دهند.‏»

او همچنان افزوده است که ایام رمضان فرصت «درون‌اندیشی» و فکرکردن درباره‌ی دیگران را فراهم می‌سازد و این یک نعمت است.

آقای خلیل‌زاد در ادامه نوشته است: «سلامتی افغان‌ها و کشورشان به این بستگی دارد که همه‌ی جهت‌ها تمام انرژی‌شان را در مبارزه با آفت COVID-19 صرف کنند که دشمن مشترک همگان است.»

آقای خلیل‌زاد در حالی خواستار ارجحیت‌گذاشتن «منافع کشور» بر «منافع شخصی» دو طرف و حل چالش‌های سیاسی در افغانستان شده است که با وجود تلاش‌های داخلی و خارجی، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله تاکنون به یک توافق سیاسی دست نیافته‌اند. کمیسیون انتخابات اشرف غنی را برنده اعلام کرده، اما عبدالله از پذیرش این نتایج سر باز زده است.

در نهایت آقایان غنی و عبدالله در نوزدهم  حوت سال گذشته‌ی خورشیدی به‌طور جداگانه مراسم تحلیف به‌جا آوردند.

«طالبان در ماه رمضان خشونت را کاهش دهند»

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان همچنان با اشاره به خشونت گروه طالبان گفته است که ماه رمضان به این گروه نیز فرصتی فراهم می‌کند که با پذیرش آتش‌بس برای امور بشری تا پایان بحران صحی خشونت را کاهش دهد.

او از این گروه خواسته است که عملیات تهاجمی نظامی خود را توقف دهد.

زلمی خلیل‌زاد همچنان در این رشته‌تویت به روند رهایی زندانیان دوطرف نیز اشاره کرده است. او از دو طرف دولت افغانستان و طالبان خواسته است که به این روند سرعت دهند.

آقای خلیل‌زاد تأکید کرده است که مبارزه با ویروس کرونا نیز به روند رهایی زندانیان دوطرف و روند صلح را از جمله رفتن به‌طرف مذاکرات بین‌الافغانی فوریت می‌دهد.

تاکنون براساس اعلام دفتر شورای امنیت ملی، دولت افغانستان تاکنون 550 زندانی طالبان را از زندان‌های 28 ولایت آزاد کرده‌اند. همین طور طالبان نیز اعلام کرده‌اند که تاکنون 60 زندانی دولت افغانستان را در ولایت‌های قندهار و لغمان آزاد کرده‌اند.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد در حالی خواستار پذیرش آتش‌بس و کاهش خشونت طالبان شده است که محمداشرف غنی سه روز پیش (پنج‌شنبه، 4 ثور) در پیامی به مناسب فرارسیدن ماه رمضان از طالبان خواسته بود که به احترام این ماه، دست از جنگ بکشند.

ساعاتی پس از آن اما گروه طالبان این پیشنهاد را رد کرده، گفته بود که «درخواست آتش‌بس» معقول نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *