ادعای به رودخانه انداختن شهروندان افغان؛ وزیران خارجه افغانستان و ایران تلفنی صحبت کردند

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی کشور اعلام کرده است که محمدحنیف اتمر، سرپرست این وزارت با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران در مورد بررسی ادعای به رودخانه انداختن شهروندان افغان تلفنی صحبت کرده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که این تماس تلفنی بعد از ظهر روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۱ ثور) انجام شده است. دو طرف در این تماس تلفنی بر توافقات قبلی مبنی بر آغاز کار تحقیقات مشترک در مورد رویداد و مشخص کردن تیم‌های بررسی‌کننده تأکید کرده‌اند.

آقای اتمر در این تماس تلفنی از سفر هیأت بررسی‌کننده‌ی افغانستان به ولایت هرات خبر داده و گفته است که این هیأت تحقیقات خود را در محل رویداد آغاز کرده است.

وزیر خارجه‌ی ایران نیز در مورد تعیین هیأت کشورش برای تحقیق رویداد غرق‌شدن شهروندان افغان اطمینان داده و گفته است که این هیأت به‌زودی کارش را در محل رویداد آغاز خواهد کرد.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت خارجه، دو طرف همچنان توافق کرده‌اند که در صورت ضرورت، هیأت‌های دو کشور در محل رویداد و شهرهای مشهد و هرات جلسه‌ی مشترک برگزار کنند.

وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است: «هدف از این تحقیق دریافت حقایق، اتخاذ تصامیم بعدی در روشنایی آن و پیداکردن راه حل برای جلوگیری از تکرار همچون حوادث در آینده است.»

هفته‌ی پیش شماری از شهروندان کشور که به‌گونه‌ی قاچاقی از دهانه‌ی ذوالفقار ولایت هرات به کشور ایران سفر کرده بودند، ادعا کردند که مرزبانان ایرانی افزون بر شلیک، آنها را مجبور ساخته که خود را به رودخانه هریرود پرتاب کنند. به گفته‌ی آنان، از مجموع ۵۷ نفر، بیش از ۲۰ نفر در آب غرق و یا ناپدید شده‌اند.

روز گذشته هیأت افغانستان به ریاست محمد حمید طهماسی، نخستین یافته‌هایش را با رسانه‌ها شریک کرد. براساس یافته‌های این هیأت، ده نفر در این رویداد کشته و ۱۵ نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

دولت ایران اما پیش از این، شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانانش را تکذیب کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *