تجمع اعتراضی در مقابل کنسولگری ایران در هرات؛ «غرق‌کردن کارجویان در رودخانه جنایت است»

اطلاعات روز – هرات: شماری از باشندگان هرات در واکنش به غرق‌شدن کارجویان افغان در امتداد رودخانه‌ی هریرود، در مقابل ساختمان کسنولگری ایران در این ولایت دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

آرش بشیریار، از برگزارکنندگان این تجمع اعتراضی امروز (دوشنبه، 22 ثور) به روزنامه اطلاعات روز گفت که مرزبانان ایرانی کارجویان افغان را مجبور کرده‌اند تا خودشان را در روخانه‌ی هریرود پرتاپ کنند. او این حادثه را «جنایت بشری» خوانده، افزود که آنان خواستار تأمین عدالت در این مورد اند.

آقای بشیریار تأکید کرد که این کارجویان فقط به‌خاطر «پیداکردن لقمه‌ی نانی به ایران رفته بودند»‌، اما مرزبانان ایرانی آنان را شکنجه و به رودخانه غرق کرده‌اند».

او همچنان افزود که معترضان خواستار پیگیری این رویداد توسط سازمان‌های بین‌المللی می‌باشد.

فیروزاحمد بهزاد، یکی دیگر از معترضان نیز می‌گوید که آنان خواستار رسیدگی ادعای غرق‌شدن کارجویان افغان توسط مرزبانان ایران توسط حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی می‌باشند.

او افزود: «خواست ما از دولت افغانستان، سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی این است که به جنایت ضد بشری مرزبانان ایرانی رسیدگی کنند.»

این معترضان هشدار می‌دهند در صورتی که به خواسته‌های‌شان در این مورد رسیدگی نشود، دست از اعتراض نخواهند کشید. آنان تأکید می‌کنند که در گام بعدی اقدام به برپایی خیمه‌های تحصن می‌کنند.

هفته‌ی پیش شماری از شهروندان کشور که به‌گونه‌ی قاچاقی از دهانه‌ی ذوالفقار ولایت هرات به کشور ایران سفر کرده بودند، ادعا کردند که مرزبانان ایرانی افزون بر شلیک، آنها را مجبور ساخته که خود را به رودخانه هریرود پرتاب کنند. به گفته‌ی آنان، از مجموع ۵۷ نفر، بیش از ۲۰ نفر در آب غرق و یا ناپدید شده‌اند.

روز گذشته هیأت افغانستان به ریاست محمد حمید طهماسی، نخستین یافته‌هایش را با رسانه‌ها شریک کرد. براساس یافته‌های این هیأت، ده نفر در این رویداد کشته و ۱۵ نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

قرار است که هیأت مشترک حقیقت‌یاب افغانستان و ایران در مورد چگونگی غرق‌شدن کارجویان افغان در رودخانه‌ی هریرود شکل بگیرد.

جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران گفته است که هیأت این کشور برای تحقیق این رویداد نیز به‌زودی کارش را آغاز می‌کند.

پیش از این اما، دولت ایران شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانانش را تکذیب کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *