امریکا: طالبان و دولت برای کشاندن عاملان حملات کابل و ننگرهار به میز عدالت، همکاری کنند

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی امریکا حملات روز گذشته در کابل و ننگرهار را محکوم کرده و آن‌ها را «وحشت‌ناک» خوانده است. این وزارت از طالبان و دولت افغانستان خواسته است که برای کشاندن عاملان این حملات به پای میز عدالت، همکاری کنند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است تا زمانی‌که در افغانستان کاهش قابل توجهی خشونت و پیشرفت کافی برای توافق سیاسی در گفت‌وگوها وجود نداشته باشد، این کشور در برابر تروریزم آسیب‌پذیر خواهد بود.

این وزارت همچنان افزوده است که مردم افغانستان مستحق آینده‌ی عاری از خشونت و وحشت هستند و روند جاری صلح یک فرصتی مهم برای افغان‌ها است تا برای ایجاد جبهه‌ی متحد در برابر تروریزم گردهم آیند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در ادامه تأکید کرده است که هر گونه حمله به غیرنظامیان و افراد بی‌گناه به‌شمول نوزادان و زنان در شفاخانه عمل «شرور» و «ناشایست» است. به گفته‌ی این وزارت، حمله به عزادارن در ولایت ننگرهار نیز هرگز عاملان آن را به اهداف‌شان نمی‌رساند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که اجرای چنین حملاتی در جریان ماه رمضان و در شرایطی که ویروس کرونا تهدید خلق کرده است، «وحشتناک» است.

این در حالی است که روز گذشته در دو حمله‌ی جداگانه در کابل و ننگرهار ۴۰ نفر کشته و ۸۴ نفر دیگر زخمی شدند. حمله‌ی اول توسط سه مهاجم مسلح بر یک شفاخانه در غرب شهر کابل صورت گرفت و در ننگرهار نیز یک مراسم تشییع جنازه در ولسوالی کوزکنر هدف یک حمله‌ی انتحاری قرار گرفت.

مسئولیت این رویدادها را هیچ گروهی تا کنون بر عهده نگرفته است. طالبان هر گونه دست داشتن در این رویدادها را رد کرده‌اند. مقام‌های دولت افغانستان اما طالبان را مسئول انجام چنین حملاتی می‌دانند.

محمداشرف غنی در واکنش به حملات روز گذشته در کابل و ننگرهار، طالبان را به افزایش خشونت متهم کرده و به نیروهای امنیتی و دفاعی نیز هدایت داده است که از حالت دفاع فعال به حالت تهاجمی تغییر موضع بدهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *