شورای امنیت ملی

شورای امنیت: تا یک هزار زندانی کامل آزاد نشوند، دیگر زندانی طالب را آزاد نمی‌کنیم

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که دولت افغانستان روند رهایی زندانیان گروه طالبان را تا آزادی کامل یک هزار زندانی نیروهای دولتی از زندان‌های این گروه، متوقف کرده است.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (پنج‌شنبه، 25 ثور) گفته است: «تا اینکه طالبان تمامی زندانیان ما (نیروهای دولتی) را آزاد نکنند، ما مجبور نیستیم که با وجود خشونت‌های طالبان، زندانیان‌شان را آزاد کنیم.»

آقای فیصل همچنان تأکید کرده است که دولت افغانستان در قبال آزادی زندانیان این گروه کدام «توافق» و «مکلفیتی» ندارد.

به گفته‌ی او، طالبان قصدا می‌خواهد روند آزادی زندانیان دولتی را با تأخیر روبه‌رو کنند تا بدین ترتیب روند صلح با ناکامی مواجه شود.

سه روز پیش (دوشنبه، 22 ثور) آقای فیصل در یک نشست خبری گفته بود که طالبان 171 نفر را از زندان‌های خود رها کرده‌اند. از این میان به گفته‌ی او، تنها 105 نفر نیروهای امنیتی و دفاعی اند.

سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی گفته بود در صورتی که این گروه به تعهدات‌شان عمل می‌کردند، باید تاکنون دست‌کم 200 تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را آزاد و برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی می‌گرفتند.

براساس گفته‌های او، در تناسب پنج در برابر یک باید در برابر هر پنج زندانی طالبان، یک زندانی دولتی نیز از سوی طالبان آزاد شود، در غیر آن روند رهایی زندانیان از سوی دولت افغانستان نیز متوقف خواهد شد.

گروه طالبان اما امروز اعلام کرد که تاکنون در 12 مرحله 276 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده‌اند. دولت افغانستان اما گفته که تعداد زیاد آنان غیرنظامیان اند. طالبان در جواب افزوده که فهرست زندانیان دولت ناقص است.

دولت افغانستان هم در 12 مرحله یک‌هزار زندانی گروه طالبان را از زندان‌های 28 ولایت کشور آزاد کرده‌اند.

رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته در قطر امضا شد، مطرح شده بود. قرار بود پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان پیش از بیستم حوت آزاد شوند، اما این روند بنابر دلایلی تا کنون تکمیل نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *