طالبان خواهان بررسی جدی و بی‌طرفانه حملات مرگ‌بار اخیر در دشت برچی کابل و ننگرهار شدند

اطلاعات روز: گروه طالبان یک‌بار دیگر دست‌داشتن در حملات روز سه‌شنبه در کابل و ننگرهار را رد کرده و خواهان بررسی جدی، شفاف و بی‌طرفانه‌ی آن شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان طالبان امروز (جمعه، ۲۶ ثور) در اعلامیه‌ای گفته است: «ما می‌خواهیم که در مورد این حملات [حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی و حمله بر مراسم تشییع جنازه در ننگرهار]، بررسی جدی، شفاف و بی‌طرفانه صورت گیرد، تا از چهره‌های سیاه عاملان این جنایت‌ها، پرده برداشته شود و آن‌ها به جدیت محاسبه شوند.»

ذبیح‌الله مجاهد همچنان در این اعلامیه گفته است که حمله بر مراکز صحی، جنازه‌ها و تأسیسات عامه در پالیسی‌شان جا ندارد. به گفته‌ی او، در شفاخانه‌ی صدبستر دشت برچی هیچ هدف نظامی وجود نداشت و آنان در حمله به این شفاخانه دست ندارند.

طالبان در این اعلامیه تأکید کرده است که «حلقات مغرض» در حکومت افغانستان در این حملات دست داشتند و «این جنایت را با مشوره‌ی مشترک، برای بدنامی امارت، طرح و عملی کردند».

به نقل از اعلامیه‌ی طالبان، حکومت افغانستان ساعاتی پس از حملات، با اعلان آغاز عملیات تعرضی، از رویدادهای دشت برچی کابل و ولسوالی کوزکنر ننگرهار «استفاده‌ی ابزاری» کرده و می‌خواست برای تعمیل پالیسی جنگ‌طلبانه‌ی خود، آب را آلوده کرده و ماهی بگیرد.

روز سه‌شنبه (۲۳ ثور) در دو حمله‌ی مرگ‌بار مسلحانه و انتحاری در کابل و ننگرهار بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۸۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند. حمله‌ی مسلحانه در کابل بر یک شفاخانه‌ی صدبستر در غرب کابل و حمله‌ی انتحاری در ننگرهار در یک مراسم تشییع جنازه در ولسوالی کوزکنر این ولایت صورت گرفت.

ساعاتی پس از آن، طالبان دست داشتن در این حملات را رد کردند. اشرف غنی شام روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از نیروهای ارتش خواست که از حالت دفاعی خارج و به حالت تهاجمی تغییر موضع بدهند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری نیز یک روز پس از این حملات، در یک نشست خبری گفت که طالبان با انکار از دست‌داشتن در این حملات نمی‌تواند خود را برائت دهند.

به تازگی، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‎‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته است که براساس ارزیابی‌های ایالات متحده‌، شاخه‌ی خراسان گروه داعش مسئول حملات روزهای اخیر در کابل و ننگرهار بوده است.

دیدگاه‌های شما
  1. خداوند لعنت کند تمامی خائنین وطن را.
    طالبان اگر در این حمله دست نداشتن فراتر از این حمله تا کنون انجام داده.
    به گفته آقای صدیقی ریشه تمامی خائنین در افغانستان طالبان و بادارای شان هستند. درست ….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *