زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: امریکا داعش را مسئول حملات مرگ‌بار در کابل و ننگرهار می‌داند

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که براساس ارزیابی‌های حکومت ایالات متحده، شاخه‌ی خراسان گروه داعش مسئول حملات روزهای اخیر در کابل و ننگرهار بوده است.

آقای خلیل‌زاد صبح امروز (جمعه، ۲۶ ثور) در رشته‌تویتی همچنان نوشته است که داعش تمایل پی‌هم به چنین حملات «شنیع» در برابر غیرنظامیان را تبارز داده و اکنون این گروه برای افغان‌ها و جهانیان تهدید به‌حساب می‌آید.

او نوشته است: «حکومت ایالات متحده ارزیابی نموده که داعش – خراسان حملات مهیب این هفته بر زایشگاه و مراسم جنازه در افغانستان را انجام داد. داعش تمایل پی‌هم به این چنین حملات شنیع بر ضد غیرنظامیان را تبارز داده است. این گروه تهدیدی است برای افغان‌ها و برای جهان.»

خلیل‌زاد افزوده است که شاخه‌ی خراسان گروه داعش مخالف یک توافق‌نامه‌ی صلح میان «جمهوری اسلامی افغانستان» و طالبان است و تلاش می‌کند تا مثل عراق و سوریه، جنگ فرقه‌ای را تحریک کند.

او به حکومت افغانستان نیز هشدار داده است که اجازه ندهد گروه داعش، روند شکننده‌ی صلح با طالبان را از مسیر خارج کند. او همچنان از افغان‌ها خواسته است که با هم یکجا شوند تا این تهدید را شکست داده و فرصت تاریخی صلح را دنبال کنند.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نوشته است: «به عوض افتادن در دام داعش و به تأخیر انداختن یا ایجاد موانع برای صلح، افغان‌ها باید با هم یکجا شوند تا این تهدید را شکست دهند و فرصت تاریخی صلح را دنبال کنند. بهانه‌جويي‌ها بیشتر جا ندارد. افغان‌ها، و جهان، سزاوار بهتر اند.»

روز سه‌شنبه (۲۳ ثور) در دو حمله‌ی مرگ‌بار مسلحانه و انتحاری در کابل و ننگرهار بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۸۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند. حمله‌ی مسلحانه در کابل بر یک شفاخانه‌ی صدبستر در غرب کابل و حمله‌ی انتحاری در ننگرهار در یک مراسم تشییع جنازه در ولسوالی کوزکنر این ولایت صورت گرفت.

این حملات با واکنش‌های زیاد داخلی و خارجی مواجه شد. پیشتر وزارت خارجه‌ی امریکا این حملات را محکوم کرده و از طالبان و دولت افغانستان خواسته بود که برای کشاندن عاملان این حملات به پای میز عدالت، با هم همکاری کنند.

طالبان دست داشتن در این حملات را رد کرده‌اند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری اما یک روز پس از این حملات، در یک نشست خبری گفت که طالبان با انکار از دست‌داشتن در این حملات نمی‌تواند خود را برائت دهند.

از سوی هم، امریکا در حالی گروه داعش را مسئول حملات مرگ‌بار در کابل و ننگرهار دانسته است که روز چهارشنبه گذشته، کرِن دیکر، معاون سفارت امریکا در کابل در یک تماس ویدیویی با سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی گفته بود که طالبان مسئولیت حملات در کابل و ننگرهار را بر عهده نگرفته‌اند، اما از آن‌جایی که این گروه زمینه‌ی خشونت را فراهم می‌کند، مسئول است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *