زلمی خلیل‌زاد

خلیل‌زاد: حکومت و طالبان به‌جای مقصردانستن یک‌دیگر،‌ در برابر گروه داعش همکاری کنند

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که حملات مرگبار اخیر در ولایت‌های کابل و ننگرهار کار گروه داعش است و حکومت افغانستان و طالبان به‌جای مقصردانستن یک‌دیگر، باید در مقابله با این گروه باهم همکاری کنند.

آقای خلیل‌زاد که دیروز (جمعه، 26 ثور) در یک کنفرانس ویدیویی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که گروه داعش مخالف روند صلح در افغانستان است و به همین خاطر حکومت افغانستان و طالبان نباید وارد بازی این گروه شوند.

او تأکید کرد: «از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهم که وارد بازی گروه داعش نشوند، بلکه در برابر این گروه باهم همکاری کنند.»

آقای خلیل‌زاد همچنان گروه‌های طالبان و داعش را دشمنان همدیگر توصیف کرد و افزود که طالبان در کنار نیروهای امریکایی و افغان نقش عمده‌ای در سرکوب داعش در افغانستان بازی کرده‌اند.

از سویی هم، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با اشاره به این روند گفت که جنگ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و رسیدن به یک توافق صلح از طریق مذاکرات سیاسی واقع‌بینانه‌ترین گزینه برای ختم جنگ افغانستان است.

او تأکید کرد که در این مورد اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز وجود دارد.

زلمی خلیل‌زاد در بخشی دیگر از صحبت‌هایش امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان را یک فرصت تاریخی خوانده و گفت که خشونت‌های اخیر پرسش‌های زیادی در مورد روند صلح افغانستان به‌میان آورده است.

در همین حال او از حکومت افغانستان و طالبان خواست که به خشونت‌ها پایان دهند.

آقای خلیل‌زاد همچنان با اشاره به روند رهایی زندانیان دوطرف، گفت که چالش‌هایی در این مورد وجود دارد و باید دوطرف به روند آزادی زندانیان سرعت دهند.

او تأکید کرد که به‌زودی به‌خاطر کاهش خشونت دوطرف و سرعت در روند آزادی زندانیان توسط حکومت افغانستان و طالبان به کابل سفر می‌کند.

پیشتر دولت افغانستان گفته بود که روند رهایی زندانیان گروه طالبان را تا آزادی کامل یک‌هزار زندانی دولتی متوقف کرده است.

از سویی هم آقای خلیل‌زاد در حالی خواستار همکاری حکومت افغانستان و طالبان در مقابله با گروه داعش شده است که در حملات چهار روز پیش (سه‌شنبه، 23 ثور) دو حمله‌ی مرگبار بر شفاخانه‌ی «ملی صدبستر دشت برچی» در کابل و یک مراسم تشییع جنازه در ننگرهار صورت گرفت.

در این دو حمله بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۸۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

گروه طالبان هرگونه دست‌داشتن جنگ‌جویانش را در این حملات رد کرده است. صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری اما یک روز پس از این حملات، در یک نشست خبری گفت که طالبان با انکار از دست‌داشتن در آن‌ها، نمی‌توانند خود را برائت دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *