علمای زون غرب حملات تروریستی اخیر در کشور را جنایت خواندند

اطلاعات روز – هرات: شماری از علمای دین در زون غرب حملات تروریستی اخیر در ولایت‌های کابل و ننگرهار را «جنایت» دانسته و بر ضرورت پایان جنگ در کشور تأکید می‌کنند.

مولوی خداداد صالح، رییس شورای علمای زون غرب امروز (شنبه، 27 ثور) با حضور ده‌ها تن از علمای دین در هرات گفت که تداوم جنگ در افغانستان راه‌حل نیست و باید تمامی طرف‌های درگیر به پایان جنگ فکر کنند.

او از حکومت و گروه طالبان خواست که علمای دین را در روند صلح سهیم کنند تا مذاکرات صلح نتیجه‌بخش باشد.

آقای صالح افزود: «صلح مانند نماز و روزه فرض است و علمای دین باید در روند صلح دخیل باشند و اگر علما در صلح سهم داشته باشند، جنگ ختم می‌شود.»

رییس شورای علمای زون غرب اختلافات سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را یکی از دلایل تشدید مشکلات  در کشور خواند. او گفت که دوطرف باید هرچه سریع‌تر به این مشکلات نقطه‌ی پایان بگذارند.

آقای صالح تأکید کرد: «به‌جای اینکه سر چوکی کشمکش می‌کنند، بروند به سر صلح کشمکش کنند. تا از این طریق صلح زودتر بیاید و بچه‌های مردم دیگر کشته نشوند. برای هردوشان [اشرف غنی و عبدالله عبدالله] صلح فرض است.»

حملات تروریستی در ولایت‌های کابل و ننگرهار با واکنش‌های گسترده‌ی در داخل و خارج کشور روبه‌رو شده است. در این دو حمله بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۸۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

به دنبال این حملات، محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور دستور داد که نیروهای دولتی از حالت دفاعی فعال به حالت تهاجمی قرار گیرند. او همچنان به این نیروها دستور داده بود که عملیات خود را بر مواضع گروه طالبان از سر گیرند.

دولت افغانستان به‌صورت ضمنی این دو حمله را به گروه طالبان نسبت داد. صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری اما یک روز پس از این حملات، در یک نشست خبری گفت که طالبان با انکار از دست‌داشتن در آن‌ها، نمی‌توانند خود را برائت دهند.

اما گروه طالبان دست‌داشتن جنگ‌جویانش را در این حملات رد کرده و گفته که این حملات کار جنگ‌جویان گروه داعش بوده است.

این گروه همچنان ادعا کرده که داعش در افغانستان سنگر و مکان علنی ندارد و «این‌گونه حملات از سوی افراد مهم داعش در مهمان‌خانه‌های استخباراتی کابل و شهرهای دیگر  و اداره کابل به‌گونه‌ی مشترک طراحی و عملی می‌شود.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *