غرق کارجویان افغان در هریرود؛ ایران اسناد و شواهد افغانستان را رد کرد

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه می‌گوید که ایران اسناد، مدارک و شواهد افغانستان در مورد شکنجه‌ و غرق‌شدن کارجویان افغان در امتداد دریای هریرود را نپذیرفته است.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه امروز (یک‌شنبه، ۲۸ ثور) گفته است که تحقیق در این مورد هم‌اکنون براساس قرارداد کمیساران سرحدی بین ایران و افغانستان منعقده‌ی سال ۱۳۳۵ هجری شمسی، به مراجع دیپلماتیک دو دولت سپرده شده است.

آقای هیواد همچنان افزود که هیأت توظیف‌شده برای انجام تحقیق در این مورد، گزارش خود را به رهبری دولت شریک ساخته است.

او گفت که دولت افغانستان براساس این تحقیق، به‌خانواده‌ی هر یکی از کشته‌شدگان این رویداد یک‌یک نمره‌ی رهایشی و مبلغ صدهزار افغانی کمک کرده است. همچنان به نجات‌یافتگان این رویداد هم مبلغ ۵۰ هزار افغانی مساعدت صورت گرفته است.

حدود دوونیم هفته‌ی پیش شماری از شهروندان کشور که به‌گونه‌ی قاچاقی از دهانه‌ی ذوالفقار ولایت هرات به کشور ایران سفر کرده بودند، ادعا کردند که مرزبانان ایرانی افزون بر شلیک، آنها را مجبور ساخته که خود را به رودخانه هریرود پرتاب کنند. به گفته‌ی آنان، از مجموع ۵۷ نفر، بیش از ۲۰ نفر در آب غرق و یا ناپدید شده‌اند.

در ۲۷ ثورهیأت افغانستان به ریاست محمد حمید طهماسی گفته بود که جسد ۱۲ نفر پیدا شده ۱۷ نفر نیز نجات یافته‌اند. او گفته بود که ۱۷ نفر دیگر نیز مفقود می‌باشند.

آقای طهماسی پیش از آن در ۲۴ ثور از وقوع رویداد مشابهی دیگر در امتداد دریای هریرود در مرز با ایران خبر داده بود.

وزارت خارجه‌ی کشور در حالی از عدم پذیرش اسناد، مدارک و شواهد دولت افغانستان در مورد شکنجه و غرق‌شدن کارجویان افغان در مرز با ایران خبر می‌دهد که این وزارت در تاریخ ۲۴ ثور اعلام کرد که تحقیق مشترک هیأت افغانستان و ایران در مورد ادعای غرق‌شدن کارجویان افغانستان در مرز با ایران آغاز می‌شود.

به گفته‌ی این وزارت، این تحقیق توسط کمیساریای سرحدی دو کشور در یک فضای «مساعد همکاری» صورت گرفته است.

دولت ایران پیش از نیز شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانانش را تکذیب کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *