وزیر خارجه‌ی امریکا با غنی و عبدالله تلفنی صحبت کرد

اطلاعات روز: مورگان اورتگس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در بیانیه‌ای گفته است که مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی این کشور با محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله تلفنی صحبت کرده است.

خانم اورتگس گفته است که آقای پمپئو در این تماس تلفنی امضای توافق‌نامه میان غنی و عبدالله و توافق دو طرف به تشکیل یک حکومت فراگیر را تبریک گفته است.

پمپئو در این تماس تلفنی همچنان نسبت به زمانی که در «بُن‌بست سیاسی» در افغانستان هدر رفته، ابراز تأسف کرده است. وزیر خارجه‌ی امریکا در عین حال از تعهد غنی و عبدالله برای اقدام سریع در حمایت از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی استقبال کرده است.

براساس بیانیه‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا، پمپئ تأکید کرده است که برای واشنگتن، رسیدن به یک توافق سیاسی برای پایان دادن به درگیری در افغانستان همچنان یک اولویت است.

توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله پس از چاشت امروز (یک‌شنبه، 28 ثور) در ارگ ریاست‌جمهوری به امضا رسید. آقای عبدالله براساس این توافق سیاسی، ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی را به عهده می‌گیرد و اعضای تیم او نیز در کابینه مشارکت خواهند داشت.

معرفی اعضای کابینه به‌شمول وزارت‌خانه‌های کلیدی از سوی غنی و عبدالله به‌گونه‌ی مساویانه صورت می‌گیرد و والیان ولایات نیز براساس «یک قاعده مورد توافق دو جانب» معرفی می‌شوند.

تا کنون، امریکا، سازمان ملل، ناتو، هند، ایران، ترکیه و کانادا از امضای این توافق‌نامه‌ی سیاسی استقبال کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *