زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان،

خلیل‌زاد: حکومت فعلی از عبدالله عبدالله در روند صلح «مخلصانه» حمایت کند

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از توافق سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله استقبال کرده و گفته است که حکومت فعلی باید از آقای عبدالله در روند صلح «مخلصانه» حمایت کند.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته (یک‌شنبه، ۲۸ ثور) در رشته‌تویتی نوشته است: «زمان آن رسیده است تا عزم مردم افغانستان و جهان را جدی گرفت تا بالآخره پایان منازعه دیده شود. داکتر عبدالله باید با سرعت و فوریت کامل حرکت نماید و در این امر از سوی حکومت فعلی مخلصانه حمایت شود.»

خلیل‌زاد همچنان گفته است که آقایان غنی و عبدالله نباید اشتباهاتی را که در زمان حکومت وحدت ملی وجود داشت، تکرار کنند. او تأکید کرده است که ایالات متحده آماده است تا در روند صلحی که جنگ را خاتمه دهد، با حکومت جدید شریک باشد. به گفته‌ی او، این روند باید براساس تعهدات انجام شده به پیش برود.

توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله پس از چاشت دیروز (یک‌شنبه، ۲۸ ثور) در ارگ ریاست‌جمهوری به امضا رسید. آقای عبدالله براساس این توافق سیاسی، ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی را به عهده گرفته و اعضای تیم او نیز در کابینه مشارکت خواهند داشت.

معرفی اعضای کابینه به‌شمول وزارت‌خانه‌های کلیدی از سوی غنی و عبدالله به‌گونه‌ی مساویانه صورت می‌گیرد و والیان ولایات نیز براساس «یک قاعده مورد توافق دو جانب» معرفی می‌شوند.

تا کنون، امریکا، سازمان ملل، ناتو، بریتانیا، هند، ایران، ترکیه و کانادا از امضای این توافق‌نامه‌ی سیاسی استقبال کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *